Brændeovn - typegodkendelse?

Overvejer at skifte min Morsø støbejerns strålevarme brændeovn ud med en billig konvektionsovn. Ovnen bruges kun som supplement (især når det er meget koldt uden for - mere 8 graders frost) - jeg har billig fjernvarme. Jeg har set brændeovne i Tyskland til 300 euro som er større og bedre end tilsvarende i samme prisklasse herhjemme.
Men må man installere en ovn fra Tyskland - eller er der noget med typegodkendelse eller lignende der skal være opfyldt?
I disse EU-tider, så er en ovn godkendt i Tyskland vel også pr. automatik godkendt i Danmark?
Skal skorstensfejeren godkende den nye brændeovn selv om man ikke ændrer på skorstenen?

En anden grund til at jeg vil skifte oven er at den har skarpe kanter, udhæng og beslag/håndtag som ungerne ville slå sig halvt ihjel på hvis de faldt over i ovnen!
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ErikP.

Jeg mener nu at en brændeoven bør være Dansk-standard godkendt, og i alle tilfælde er der nogle regler for hvor langt fra div. materialer en ovn skal/må placeres.
Læs mere her: http://www.raadogdaad.dk/images/projekt/pdf/mors.pdf

Både en ovn og skorsten skal godkendes af skorstensfejeren, og har du selv opsat den, må den ikke benyttes inden denne godkendelse. Dette er i hvert fald hvad vi fik at vide, da vi købte brændeovn sidste år.

Håber du kan bruge svaret til noget - jeg ved ikke noget om tyske mærker... desværre cry

Hygge, Katrine.

navigare necesse est
hejsa

jeg erindrer at hvis ikke der er en DS godkendelse (fx en gammel ovn)
er afstandskravene nogle helt andre og betydelig større, så med mindre at du vil have din ovn til at stå midt ude i rummet bør du købe en DS godkendt ovn ,
og så dyre er de altså ikke ........
......hvis man ser sig for

god jagt

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra ErikP

Jeg har set brændeovne i Tyskland til 300 euro som er større og bedre end tilsvarende i samme prisklasse herhjemme.


Hvor kender ud kvaliteten af de tyske ovne fra?
har selv en Wiking Logic , købt for 3 år siden til kr 6000,-
men har set Wiking brændeovne til kr 3000,-
så det er et spørgsmål om den extra besparelse måske ikke er et dårligt køb.
kig godt efter i brændkammeret, er der extra huller i bagvæggen til røggasforbrænding eller ikke , det har indvirkning på ovnens virkningsgrad, og dermed hvor meget brænde du skal bruge i løbet af vinteren

held og lykke

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Afstanden til brændbart materiale skal være 50 cm på en ikke DS kodkendt ovn, på godkendte ovne variere afstanden ud fra godkendelsen. Tal evt. med din skorstensfejer inden, de er ofte godt inde i de forskellige ovntyper og vejleder gerne.

Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej: Mit problem er at min nye fejemand, gerne vil have min gamle Morsø 2140 uden DS ud at stå 50 cm fra brandbar bagvæg, som reglerne jo meget rigtigt siger idag, den samme ovn, med DS mærke skal idag stå min. 20 cm. fra bagvæggen ? Ja og Morsø vil ikke sende mig et DS-mærke rolleyes rolleyes min ovn står 25 cm. fra bagvæggen, den kan jo ikke flyttes på grund af skorstenen, det vil jo også se mærkeligt ud at have den stående 1/2 m. ude i stuen.

Kan jeg sætte noget på bagvæggen som er lovligt, ala det man lægger på gulvet.
glas, stål,skiffer, granit Mvh Benny.

Benny N.
Hvad har du på væggen nu?

Gips er i.flg reglerne brandfarligt også selvom der er andet udenpå - mursten, stål, gasbeton er ikke brandbart.

Vi har været nødt til at fjerne gipsen og lave en 100 mm gasbetonvæg (multiplader) bag brændeovnen i stedet - tager en dag hvis man i forvejen har gips.

Mvh Thomas
Ja Thomas: Gamle træpaneler, fejeren siger som dig, gasbeton eller mursten.

Det der piner mig er at jeg lige har renoveret ovnen for et par 1.000,og så kan købe mig en ny for 10.000 magen til med et DS-mærke.. og montere samme sted

Det sjove er jo at den står på 10 cm. høje metalben på en metalplade ( hvor der er brændbart materiale nedenunder )

Thomas er det nemmeste at brække en DS plade af en Morsø ovn i Silvan og så montere på min egen rolleyes rolleyes Mvh Benny.

Benny N.
Hej Thomas
Du skriver
Gips er i.flg reglerne brandfarligt også selvom der er andet udenpå - mursten, stål, gasbeton er ikke brandbart. hvor ståe den difination hende ? gips kan umidelbart ikke brænde men det kan det papir der holder sammen på det !

Hvis det er en gl. ovn/kedel osv. der har opstillet efter de gl. kan han ikke kræve at den flyttes (har har jo sikkert selv godkent den på det tidspunkt )men han kan opfordre dig at udbedre forholdene så ting ikke umidelbart antænnes (det er jo også i den egen inter... ) brændbart mat. skal være på en sådan afstens at de ikke kan opvarmes til mere end 80*
Alt kan brænde det er kun et spørgsmål om at tmp. er høj nok smile
en væg af stållægter med to eller tre lag gips er stadig en brændvæg, men en brændvæg kan også brænde, (den sinker bare brænden) det kan en murstens væg også det vil bare tage væsentligt længere.
Selvfølgelig kommer det også an på hvad B.O. er godkent til af afstand til brændbart mat.

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også