Ventilation

Endnu et - ikke dumt spørgsmål :lol: men måske naivt?! Nu om stunder taler man meget om,at der skal luftes godt ud og husene er for tætte osv, men jeg har dog et spørgsmål. Vi bor i et hus fra starten af tredserne - her er der i hvert rum et hul med gitter for ca. 10*15 cm som fører op på loftet(ventilationsskakt :lol: ) Sagen er bare at loftrummet ikke er isoleret!, så man kan mærke en kold luft komme derfra - og varmen ryger jo også lige den vej op!( Loftet er isoleret men ikke loftrummet dvs hvis man er på loftet er "gulvet" isoleret men ikke taget op mod tagpladerne) . Tilbage til spørgsmålet - man må jo ikke lukke disse ventilationsåbninger, men hvad gør man så?? Der må da være andre muligheder for ventilation :?: :idea:

Mvh

Vibeke
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du allerede har ventilationsskakterne (og loftet til det) - har du overvejet at installere et genvex-anlæg? Som dels kan rense luften, sørge for friskluft-tilførsel samt minimere varmetabet. Har I brændovn, er det også en "varmefordeler"!!!

De steder, jeg har set det installeret, er ejerne utroligt glade for det.

Mvh.

Jan R.
Næh- det havde jeg ikke, men det virker egentlig som et godt system(har lige været inde på genvex hjemmeside). I hvilket prisleje ligge sådan et system? Hvad gør man hvis man senere vil "udvide" på loftet - dvs lave værelser el. lign - kan det lade sige gøre? Ja, vi har brændeovn, men i en tilbygning, hvor der ikke er lignende ventilationsskakter.
Er der andre foreslag til hvad man kan gøre mod denne træk fra skakterne?
Prøv at isolere aftrækkanalen/køb en isoleret flexslange med isolering og evt. sæt vippe-ventil ved loftet – det tillader luften kun til at gå den ene vej (ud) og forhindrer det kolde luft at gå ned i stuen og den isolerede kanal/slange afkøler ikke den opadstigende luft således luften vender tilbage til stuen.

Genvex koster 17-30.000 men godt givet ud i det lange løb.

 

Se det var lidt det jeg søgte smile Genvexideen er god, men til de penge er der andre ting som kommer i første række biggrin . disse isolerede flexrør skal de bare stikkes ned i ventilationsskakten? Men de skal vel passe til skakterne som er firkantede? Er der nogle gode hjemmesider, men "billedforklaring" til hvordan man gør? Vippeventilen - er det en "plasticklap" med en snor til at åbne den eller hvad? Ja jeg skal have det skåret ud i pap, så jeg ikke kvajer mig at for meget, når jeg skal på indkøb!! i det ene badeværelse er der også denne skakt, men den hjælper ikke så meget(læs fugt), så vi overvejer at forny badeværelset og der i blandt også en ventilator, men overvejer at sætte denne i væggen ud - er det lige så godt? Vil det trække fra denne ventilator? Jeg vil prøve at undgå at føre den til loftet, da man hører at det kan give fugtskader, hvis ikke for meget ventilation på loftet - det tror jeg nu ikke er noget problem lige nu, men også hvis vi (som pensionister :lol: ) engang vil gøre noget ved loftet - værelse el. lign. skal vi ikke have lavet os selv hindringer mht. ventilation.
Ja jeg har prøvet at finde det på nettet, men med søgeordene fresh air og turbo får man mange svar. det er sådan en dims med 2 klapper som lukker når der ikke trækkes luft ud eller er lukket for nedadgående luft kun luft som nedefra presser op lader klapperne give sig a la hjerteklap.
Det andet med firkantede rør osv. mhmm prøv at se hos Silvan de har et rimelig udvalg samlet på en reol.

 

Annonce
Ja skakterne fører kun til loftet - og så er der selvfølgelig også nogle udluftningsrør i selve taget, men ikke direkte fra ventilationsskakterne. dette kan forurolige mig, uden at jeg kender noget sådanne opbygninger - for for meget fugt er jo kke sagen på loftet heller, men jeg ved ikke om hullerne i taget afhjælper dette? Det er derfor jeg hellere vil lave hul ud gennem muren fra badeværelset, hvis det ikke giver for meget træk? - Jeg må lige tage et kig i Silvan ang. isolering og "klapper"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis