Antennekablets kvalitet

Jeg skal lavet et nyt antennesystem i huset p.g.a. ringe signaler.

Jeg har købt diverse filte og forstærkere hos Antennelageret, men har valgt at købe 100 m antenneledning et andet sted.

Nu sidder jeg og bliver usikker på, om jeg har købt kablet for billigt. Det er dobbeltskærmet, 7mm, 75 Ohm, men prisen var kun i området af kr. 250 for hele rullen (hos en forhandler). Jeg lod mig lokke af specifikationerne tilsyneladende er de rigtige, men der må vel være sparet et eller andet sted i kvaliteten, når prisen er så lav?

Nogen der har erfaringer med kabler i den billigere ende?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
250 kr :shock: Hos Jem & Fix kan det fås til 150 kr. men så er der jo lige det med kvaliteten, som jeg ikke ved noget om.
Så her vil jeg gerne hænge med på en lytter, hvis nogen har nogen guldkorn.

Mvh. Carsten
God eftermiddag!

nu ved jeg intet om antennekabel og den slags, men ved dog qua mit arbejde i tv branchen at måden hvorpå det trækkes har stor betydning for signalet.

Så mit budskab lyder således: skal der trækkes kabel til flere fjernsyn i husstanden så sørg for at kablerne er lige lange. Dette uanset om det ene fjernsyn kun har behov for en 5 meter lang ledning og det andet en 15 meter lang ledning. I dette tilfælde skal begge kabler være 15 meter for ellers kan det påvirke signalets styrke.

Ofte kan man undgå brugen af en antenneforstærker hvis ovenstående opfyldes.........det er i hvert fald de erfaringer jeg har gjort mig via arbejde.
Okay, men det er bare lidt træls at have 20 m liggende bag fjernsynet i stuen, for at det kan være lige så langt som det til soveværelset, endvidere så kan det ikke komme på tale, for fruen i huset kan ikke fordrage synlige kabler, og jeg er faktisk enig med hende, det er ikke kønt. Så det må blive noget med forstærker.

Men der er stadig lige det med kvaliteten, er der nogen, der ved det?

Mvh. Carsten
Hej Hth123

Jeg har lige været i gang med nogenlunde det samme som dig. Idet jeg lige har trukket nye anennekabler rundt i hele huset (Kælder, stueetage og 1. sal). Jeg valgte i stedet for at bruge TV-splitter at sætte rigtige TV/radio-dåser op over det hele. Dette giver jo den fordel at man også får radiostik i rummene. Jeg købte det billige kabel fra jem&fis og har ikke haft problemer. Det var ikke engang nødvendigt at sætte antenneforstærker op, så rent signalmæssigt er det måske en fordel at benytte rigtige TV/radio-dåser op og måske knap så betydende hvilket kabel man bruger.

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Hej alle.

Der er forskel på 75 ohms antennekabel, dette kan ses på databladet for det pågældende kabel. Det er nok ikke muligt at få det oplyst hos f.eks. Jem og Fix, men jeg tror ikke det er ypperste kvalitet de sælger til 150 kr.

Nogle forskelle er dæmpningen, opbygningen af kablet og antallet af skærme og deres kvalitet.

Det kan være ærgeligt at få problemer med sine signalforhold på sit nye TV
(som måske har kostet kassen) fordi der er sparet 300 Kr på et billigt antennekabel.

På nedenstående link oplyses der om kablerne.

http://www.hb-elektronik.dk/

Hilsen KimK
Annonce
Tak for de gode svar.

KimK, det virker som en seriøs forhandler, du har linket til. Jeg kan ikke huske at have set så mange detaljer hos andre.

Mvh Henrik
Jeg kan godt se problemet i dit tilfælde carsten. Heldigvis kan jeg trække mine kabler på loftet og der er ingen der bemærker, hvis der ligger lidt ekstra kabler deropppe biggrin
boso!

Nu er det ikke kamerakabler og monitorkabler vi taler om. Så afkort gerne antennekablerne af fra TV-dåse til fjernsyn. I debatten drejer det sig om antennekabler i vægge, her skal man også bruge kort mulige afstande.
Gør som RoseHill har gjort, som jeg også har gjort og det fungerer bare.

 

Jeg snakker hverken om monitorer eller kameraer, kun om fjernsyn. som eksempel kan nævnes at vi havde problemer med 2 fjernsyn i vores reception. Det ene stod rasende skarpt mens det andet var sne-præget. Løsningen bestod i at gøre kablerne præcis lige lange.....en meget enkel løsning på et problem mange har svært ved at finde årsagen til.
Hmm,

Der findes formler, beregninger osv til at få signalerne til at passe sammen. Primært gælder det om at der skal være samme signalstyrke ved alle udtag. Kan ikke huske hvilken.
Dette ordnes ved at man finder det svageste signal i huset eg det der har det længste kabel, forstærker indgangssignalet op så det svageste passer, og så monteres der dæmper stik på resten af udtagne.

Ex hvis signalstyrken krævet ved udtaget er 20 db og det fjerneste kun har 10 db, så forstærkes indgangs signalet op så sidste har 20 db. Nu kan det så godt være at det 1. stik har 30 db hvilket er for højt og derfor et billedet uskarpt så moteres en dæmper stik der passer (30 - 20 = 10 db)
så hedder stikket 10 db...
Ikke noget med lige lange kabler, det er vås...
Mine tal passer ikke men ved lejlighed kan jeg slå det op hvis det har interresse
Peace John

Selv gjort er vel gjort
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis