Olie på bordplade, merbau

Har de sidste par år behandlet min bordplade med terpentin og lindolie. Ifølge forhandleren ville den efter nogle behandlinger blive lige så "god" som var den lakeret.
Problemet er dog at vand specielt med sæbe i laver store skjolder, så jeg skal være ret omhyggelig med at tørre den af hvergang jeg har brugt køkkenet. Kan man behandle den med noget andet? Evt. rense den ned og lakere den?
På forhånd tak.

Haugaard
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil lakerer den skal du slibe den helt ned, og så lakerer med en alkydlak.

Men hvorfor prøver du ikke at skuer den godt med trærens og derefter lade den tørre.
Derefter olier du den op igen, men denne gang med junker eller trip traps bordolie.
Disse er bedre end rålinolie og terpentin da de hærder bedrer.

Den bedste resultat opnås hvis du polerer olien godt ned i pladen med lammeskind. Jeg plejer at bruge min excenter sliber, men polermakinen til bilen fungerer også fint.
Derved får du "lukkede" overfladen på olien så den bliver mere modstands dygtig.
Jeg har gjort det med en bøgetræsplade og kan skærer rødbeder på den uden problemer.
Fordelen er også at hvis kniven smutter, så rejser træet sig næste gang du kommer over det med en fugtig klud.

Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Jeg kan 100% tilsutte mig Idas råd. jeg er sikker på, du vil fortryde det, hvis du lakerer bordpladen. Alle små ridser o. lign. ses meget tydeligt på en lakeret plade.

jeg har selv haft en Merbau-bordplade, der var behandlet med Juncers olie, der var fuldstændig vandskyende, men skulle naturligvis tørres af efter brug.

TS
Jeg kan overhovedet ikke anbefale Trip Trap bordolie til merbau, hvis man ønsker en dyb mørk glød i sit træ, den opnås ikke med produkter der hærder på på 60 minutter som eks. Trip Trap bordolie. Men det er rigtigt at vand/sæbe laver skjolder/ringe, hvis man ikke passer på. Og for at få skjoldene/ringene væk skal man slibe lidt, så pladen ånder "vandet" væk og så olie på igen. Men når den først er blevet mørk kan man vel godt putte noget trip trap olie på igen. For pladen bliver vel ikke lys igen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Min erfaring siger mig at kun en meget lille procentdel af Danmarks befolkning er egnede til at være indehaver af en køkkenbordsplade i træ.
Årsagen er at de forskellige olier fabrikanterne/ leverandørerne sælger er hærdende olier som ved for sen aftørring eller ved for tit behandling giver et udseende som om det var ferniseret.
Andre er bare for dårlige til at behandle eller gør det slet ikke.
Hvis man endelig monterer en træbordplade har jeg set de bedste resultater på sigt ved rigelig påføring af rå linolie og ikke andet, men der er jo det problem at de fleste leverandører af træbordplader foreskriver et bestemt produkt (deres eget) så kan det jo være garantien smutter.

Min egen favorit er en god lamonatbordplade med fastmonteret bagkant som hulkehl.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Tak for de mange gode bud, jeg overvejer lidt, men pladen bliver nok liggende. Så jeg må nok prøve med noget af det foreslåede.. smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis