Gipsvæg mod stald

Hej

Jeg døjer med noget svamp i soveværelset på en væg der vender ud mod stalden. Væggen ud mod stalden er blot en murstensvæg som ikke er isoleret. Normalvis ville man sætte en gipsvæg med dampspærre op i rummet, men det er der ikke plads til for sengen. Istedet vil jeg sætte den op i stalden, men det bliver jo på en måde omvendt. Normalt sætter man isolering - dampspærre - gipsplader op i nævnte rækkefølge. Men hvad gør man her - "kondensen" skal jo den anden vej.

Hilsen Mhoff
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undlader dampspærren, eller sætter en hygrodiode op.

Mvh. Carsten
Et Icopalprodukt, som tillader kondens at vandre ud, men ikke ind, hvordan det så end virker, se evt. på www.icopal.dk

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at have hverken dampspærre eller hygrodiode, for i almindeligt murværk har man jo ikke dampspærre, enten regnes muren for at være tæt, ellers sker der ikke noget ved at kondensen vandre ud. Du vil i dit tilfælde have muren indvendigt, enten trænger dampen ud igennem, og skal ud, ellers bliver den stoppet af muren.
Jeg ville nok i dit tilfælde sætte gipsvæggen på ydersiden, og så anvende stålreglar som underlag for pladerne, og undvære dampspærre/hygrodiode.

Hvordan er det lige med den stald, er der dyr i den? For så skulle du nok overveje, om ikke du skal bruge cementspånplader i stedet, de holder bedre end gipsplader i sådan et miljø.

Mvh. Carsten
Hej Carsten

Mange tak for hjælpen biggrin

Jeg vil nu sætte væggen op fra stalden af - men uden dampspærren. Nej, der er ikke dyr i stalden, jeg bor i et husmandshus, hvor stalden er i forlængelse af stuebygningen.

Mvh Mhoff
Det er nok rigtigt at, det ikke er nødvendig med en dampspærre, men fugten i væggen - kommer det ikke nedefra? Der er sikkert ikke murpap mellem fundament og muren.

 

Niveauet i stalden er en anelse højere end i stuehuset, dette har jeg tænkt mig at banke ned for jeg har nemlig også en mistanke om at det er derfra det kommer, da svampen ses fra fodlisten og lidt opefter. Men der er også en del i hjørnet, altså der hvor væggen går mod ydermuren.
Så løsningen på det nedefra er at banke ned og få gulvene i samme niveau, men hvad med hjørnet?

Mvh Mhoff
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis