Løfte taget på et sommerhus !!!??? for at øge loftshøjden.

Hej Alle

Jeg har en ældre fritidshytte, som jeg er i gang med at renovere. Den ene del består af en gl. træhytte på 4,5x6m fra '50erne. Den er meget træt. Her sætter jeg nyt tag og 2 nye sider på næste år + isoleringe etc samt andre vinduer.
Den anden del på ca. 20 m2 er bygget omkring '80 med flad tag og i rimelig stand. Den er dog meget lavtloftet ca. 195 cm.
Jeg vil gerne "løfte taget" ca. 35 c, i den ene ende og 25 i den anden. og
helst uden at jeg ødelægger for meget af siderne.

Hvordan gør jeg det nemmest.
1. Fjerne de øverste brædder af den vandrette vægbeklædning,
Understøtter loftet med donkrafte
Skære bjælken over under remmen
Løfter loftet og remmen
Forlænger bjælken eller lægger ny rem under (meget høj rem???)

Hvad er bedst ??

2. Griber til det sure og laver et nyt tag i stil med det andet.

3. Andre forslag ?????

Det må gerne være billige forslag

Hilsen Michael, 20159049

Hilsen

Michael, 20159049
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kære Michael

Det er fint du tør give dit telefonnummer efter første indlæg, og alle er såmænd velkomne til at tale sammen på kryds og tværs som vi har skrevet lige fra start, men idéen med LDS er jo ikke at to finder ud af det sammen pr telefon, men at vi alle kan læse hvad der tilrådes og helst også hvad der så blev valgt eller endnu bedre korrigeret af andre brugeres indlæg , der har en bedre løsning, uden om telefonen, men noget vi alle kan bruge senere ved at søge på indlæg der netop har dette problem som spørgsmål. Se det er idéen med LDS.

Ellers burde man jo bare have lavet en kontaktannonce, for at sige det lidt bombastisk.... Men du forstår nok hvad jeg mener, og som førstegangsbruger - langt ord - vil du forstå det når du følger LDS's forskellige indput om forskellige emner - den er ret mangfoldig, og ofte er jeg overrasket over løsningen der så bruges, og som lyder rigtig, for den første kan skam godt lyde lige som den skal være, men når så 3-4 har været på, og måske endda har prøvet det selv før, bliver man overrasket over hvad løsningen så kan være, og tro mig, den kan både være møj (jeg er jysk efter alle de år på LDSsmile ) besværlig men alle ved den er rigtig, eller nem som alle også godt kan se uden lige at have tænkt på den.

Så mit råd er nok, husk der er ikke penge i LDS, så det er ikke min tegnebog jeg jeg tænker på, men du har mere ud af at få dette forum til at svare end en telefonopringning fra en god forstående LDS - men gør som du selv vil - det er heldigvis valgfrit her!

Mvh. JørgenE
Jeg havde faktisk ikke lagt mærket til, at det stod der. Mit indlæg er kopieret råt fra mit indlæg i newsgroup

Beklager

Hilsen Michael

Hilsen

Michael, 20159049
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Sorry Michael - jeg har skrevet på mit indlæg og fået rettet et par stavefejl som vanligt, var ude med Oliver (vores kat) og fortsatte så, og så derfor mit indlæg som en fortsættelse til dit oprindelige indlæg, men ok det har nu fået tilføjelse, og du skal hverken undskylde eller beklage noget somhelst, vi er ret frie her på siden, og heldigvis skriver jeg jo normalt pænt så det er ikke noget problem, så du og andre 1. gangs brugere kan nu bare læse ovenover hvad LDS står for.

Velkommen til siden.

Mvh. JørgenE
Jeg vil i dit sted overveje alvorligt om ikke det rigtigste vil være at sætte spær på med hældning.. Altså et saddeltag. OG her har du mulighed for at lave rummet åbent til kip. Måske med en lille hems under taget....
Dels giver det en samhørighed mellem de to bygninger, dels er det andet ikke helt så let som det kan lyde...

Men hvis du vælger at løfte hatten på det eksisterende hus vil jeg IKKE skære remmen fri, men løsne bjælkerne der ligger på denne. Herefter lægge en udvendig støtterem som du løfter med soldater. Løft i een side ad gangen. Lav en høj rem du kan lægge ind mellem den eksisterende og der hvor du ønsker taget op. Det kan du lave inden du løfter, og lave den på jorden eller hjemme i værkstedet. Du laver denne "blok" i nogle reglar ( eller andet i passende dimmension ) lav den gerne som en gitter konstruktion.

Denne blok kan så lægges ind og skrues fast til den eksisterende rem og bjælkerne siden til blokken.

Processen gentages i den anden side.

Så er det et spørgsmål om at fortsætte den udvendige beklædning, isolering og den indvendige.

Loftet må du forvente får nogle skader så det mest realistiske er nok at regne med at det må skiftes. Dels vil det jo lette taget en del hvis der ikke ernogen beklædning der skal løftes med.. Hvilket gør opklodsningen lettere. Dels er distancen jo blevet længere mellem siderne da loftet jo er blevet skråt....

Noget du bestemt også skal være opmærksom på er dine el instalektioner... Du har formodentligt noget el der ligger i vægen og giver fx loftslys... disse ledninger skal du huske at frigørre inden du løfter taget..

Er der andet fx antenne gælder der naturligvis samme "husk lige" for det.


Jeg har selv lavet noget lignende for min gamle "fladttags" garage. Her hævede jeg den 3 skift ca 20 cm i den ene side og ikke noget i den anden.
Det fungerede fint og gav ikke nogle problemer.

Så en overvejelse er om du ikke skal lave hældningen lidt større... Fx hæve 15cm og 35cm ??? Det er et spørgsmål om at hældningen skal være så stor at du altid vil få vandet til at løbe af... Og hvis du ikke laver en vandret stern hele vejen rundt. Så skal hældningen være så stor man ikke bare tror det er noget der er skævt, men et bevidst valg...

Overvej også noget omkring dine vinduer.. deres placering. Sidder de i den rigtige højde ?? Hvordan vil rummet komme til at virke efter ombyning ?? bliver vægen over vinduet for stor og domminerende ???

MVH Njord
Hej igen

Jeg er så heldig, at jeg ikke har noget el- og antenne at tage hensyn til. (ingen el i huset). Jeg skal have skiftet det indvendige loft alligevel samt nogle store vinduer, som er dårlige. De indvendige vægge er lavet af OSB-plade, som er hvidmalet. En forhøjelse, samling og maling vil nok kunne ses, men ikke et voldsomt problem, da der skal laves ny 2 værelser i huset. Den udvendige beklædning er vandret klink og dermed let at forhøje. Der må helst ikke ske noget med det udvendige tag (bortset fra der, hvor det støder mod det andet hus.
Hvorfor er det at du mener, at jeg skal tage det over den eksisterende rem. (Det er nemlig ikke til at komme til at løsne sømbeslagene) Det er lettere at fjerne de vandrette beklædning omkring toppen af stolperne og løsne beslagene. Herefter lave det samme.

Et spg mere. Jeg skal her i efteråret lave en 1,2 tilbygning i den lave ende af bygningen. Jeg regner med at montere bjælkerne på bygningen med Gerber-beslag. Den nye rem på tilbygningen bliver efter følgenden det nye slutpunkt, som også skal hæves, når jeg kommer tættere på sommerferien. Det betyder, der nu er 3 remme, som skal hæves.

Men jeg er alligevel lidt træt af rækkefølgen. Jeg er desværre nødt til at lave denne (du må ikke spørge mig hvorfor ;-) )

Jeg er meget enig med dig i, at det vil være pænere at lave alt taget om til et saddeltag. Jeg skal under alle omstændigheder skifte taget på den anden bygning

Hilsen

Michael, 20159049
Mit argunemt med at beholde remmen er begrundet i at så er du sikker på den gamle væg ikke svækkes stabilitetsmæssigt.

Der er formodentligt nogle trækbånd der sidder mellem bund og toprem. og disse vil du så undgå at skulle løsne.. Man kan sige huset bevarer sig allerede etablerede stabilitet. Desuden er det lettere at lave en blok at lægge ind end det er at forlænge alle stolperne individuelt..

MEN det er ikke umuligt.. men man kan først komme rigtig igang når der er åbnet og taget er løftet... på den anden måde kan du forberede meget mere..

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også