Ingeniør beregninger.

Jeg skal til at rive ned en bærende væg. Er der nogle der ved hvor man billig kan få udført beregninger på størresle af stål-bjælken?

-mvh kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det kan jeg ikke hjælpe dig med, men jeg kan da komme med et bud, hvis du kan fortælle mig om;
væggen er bærende,
hvor bredt er hullet,
hvor meget mur er der oven over og
hvor bred er væggen.

Mvh. Carsten
Væggen er bærende, og er ca. 12-13 cm tyk. Hullet skal være 240cm.

Det er øverst oppe i en etage-ejendom, så der er ingen mur ovenover men den bærer selvfølgelig gulvet på tør-loftet samt en del av taget. Der er dog ingen direkte stolper fra taget og ned på denne væg.

Hvor meget overhæng bør bjælken ha på hver side?

Skal prøve at lage en hurtig grov tegning efter hukommelsen, hvis ikke den er god nok kan jeg scanne ind bygningstegningen senere.

-mvh Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Lige et spørgsmål mere, hvor langt er der ud til ydervæggene i begge sider?

Mht. hvor langt bjælken skal nå ind på muren i begge sider, afhænger lidt
af kvaliteten på muren, altså om den kan klare trykket fra stålbjælken.
Dårlig mur = langt indstik
God mur = kort indstik
I alle fald synes jeg mindst den skal nå væggens tykkelse ind, altså 12-13 cm, men gerne lidt mere.

Mvh. Carsten
Der er ca. 380-400cm ud til yddervæggen på hver side. Hvordan kvaliteten på muren er ved jeg ikke.

-kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Jeg har engang beregnet en bjælke, som skulle spænde over 3 m, og som havde et lastopland på ca. 3 m til begge sider, i.ø. samme forudsætninger som dine.
Dengang fremkom jeg med en dimension på HEB120, beregningen blev kigget igennem af en ingeniør, og fundet OK.
Med det i mende, kan jeg se, at jeg regnede med et lastareal på 9 m2, og du får et lastareal på ca. 9 - 9,6 m2, det vil jeg mene giver en dimension i dit tilfælde på HEB120 eller måske HEB140, da jeg ikke kan huske, hvor hårdt udnyttet HEB120 var på min gamle beregning.

Har du prøvet at hænge noget op på den pågældende væg?
Er den blød at bore i?

Hvis den er rimelig at hænge noget op på, og ikke for blød at bore i, vil jeg vurdere at du skal lade bjælken hvile på muren med ca. 15 cm. i hver side.

Håber du kan bruge det til noget, det er jo ikke en ingeniørudtalelse.

Mvh. Carsten
Annonce
Tak for hjelpen Carsten.

Hvordan beregnet du ud dette? Er der noget info om dette jeg kan finde på nettet?

Jeg har talt med en ingeniør på teknisk forvaltning, og han sa han ville godkende det hvis beregningerne så ok ud. Han har jo ikke lov til at foretage beregningerne for mig da han ikke er forsikret osv....

-mvh Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Har engang fået lavet en tilsvarende beregning på et spænd på 260, hvor der var en ekstra etage ift. dine skitser. Der blev den beregnet til en I 160 (x100), lagt 12 cm ind i hver side.

Husk, at bjælken skal beklædes med to lag gips (og hulrum meget gerne fyldt ud med rockwool)

Mvh.

Jan R.
Hej Kaj!

Jeg tror ikke du kan finde info om det på nettet!
Den beregning jeg lavede var da jeg læste til bygningskonstruktør, jeg lavede den for min far, og min statiklærer kiggede den igennem.

Jeg kan forøvrigt se, at tværsnitskonstanterne for HEB120 og IPE160, som JanR nævnte er næsten ens +/- lidt til begge sider.

Det kan godt være det vil være en bedre ide, at benytte en IPE160, da den jo som JanR skriver skal inddækkes. En IPE160 er 82 mm bred.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis