¨retning af gulvbrædder

Hej alle GDSér
Jeg skal til at ligge nyt gulv i vores gang, da den har en lidt sjov udformning og en masse døre og trapper er jeg lidt i tvivl om hvad vej der ville værer bedste at ligge gulvet,
Det gulv det drejer sig om er et pergo gulv der skal ligges oven på det eksisterende underlag, støbt og oprette betongulv.

Så mit ? er hvilken retning syntes du at der ville være bedste, i forhold til syns indtrykket.

Michael

Michael

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mine forældre har en entre der minder om din tegning og der har de lagt gulvet diagonalt, hvilket ser ganske fornuftigt ud. Det får rummet til at syne større, hvilket også var deres hensigt.
Hvordan er gulvet i de to rum, som støder op til gangen?
Er det også parket? Hvis, hvordan vender de så?
Hvis der er, og de vender ens, vil jeg nok vælge at lægge dem i gangen i samme retning.
Jeg ville aldrig lægge dem diagonalt, det er kun klinker jeg gør det med. Jeg synes ikke parket/gulvbrædder skal lægges sådan, det forstyrre mit øje, men det er nok også fordi jeg er doven, for det giver en masse skærearbejde biggrin
Nå, det er jo bare min mening, der frihed til at gøre som man lyster :wink:

Mvh. Carsten
Hej carsten
Tja i det ene rum er der kork (køkken) og i det andet er der fyrplanker på tværs, jeg er i gang med at shine op til salg, og soå mpå det jo gerne få rummet til at syne størere.
min egen tanke er hvis jeg læigger det på tværs så vil gangen ikke virke så lang, men hvis det ligger på langs syner det så bredere. ?

Michael

Umiddelbart var det også min tanke, da jeg tror det oprindelige gulv i huset har ligget i den retning.
Normalt lægges loft og gulvbrædder i husets længderetning, så mon ikke det passer med at lægge dem på tværs hos dig.

Mvh. Carsten
er skam helt enig med dig i at de skal ligge i samme retning som gulvet i tilstødende lokaler, men det fremgik bare ikke af første besked herinde at der var tale om sådanne forhold :?

Nå men når det nu er sagt og gjort så er jeg tildels også enig med Carsten i at det kan virke "forstyrrende" at lægge gulvet diagonalt - men det afhænger - i mine øjne - meget af hvilken type gulv man lægger. Er der tale om stave, brede planker eller...??? tongue

Mine forældre har stave i deres entre og det ligger som nævnt diagonalt. Der er tale om en helt anden træsort end den der ligger i tilstødende rum, hvorfor det blot bibringer rummet en yderligere dimension.

Det var ordene herfra, nu tilbage til arbejde...zzzzZZZzzzzzz :evil:
Annonce
Du har ret boso, det stod der ikke noget om, jeg prøvede bare at være på forkant med begivenhederne :lol:

Mht. stave eller planker har du også ret, ex. sildebens mønster er da pænest diagonalt, men planker synes jeg ikke ligger pænt diagonalt.

Øhh hvorfor den onde smilie, jeg har forhåbentlig ikke fornærmet dig,
hvis jeg har det, må du meget undskylde, det var ikke meningen.

Mvh. Carsten
nej nej, jeg er overhovedet ikke fornærmet. :lol:

Jeg synes sgu du kommer med nogle fede indlæg og at de så tilmed er konstruktive er da bare super cool.

Den onde smile var ment i relation til arbejde.........gider sgu ikke det vilde i dag. Vil hellere have en hammer i den ene hånd og en rundsav i den anden........end at sidde på et kontor eller i bilen og spille smart i en fart overfor kunderne.

Så ingen problemer herfra :oops:
Hej igen
Tak for jeres indput, jeg var også af den mening at det skulle ligge på tværs, men med hensyn til de andre gulve er det ikke noget der betyder noget da det er nogle helt andre gulve og den dør som er ud i gangen stort set aldrig bliver brugt.
Men tusind tak for jeres comments.

Michael

Jeg er også enig i på tværs når tilstødende lokaler har gulv der vender denne vej - uanset at der er forskel på gulvtyperne.

Det værste eksempel jeg har set er faktisk hvor loftet er på tværs og gulvplankerne på langs... det er det værste jeg nogensinde har set og har ikke turdet spørge dem om det var et bevidst valg eller om det var et mislykket forsøg :?

mvh
Troels
Jeg ville uden tvivl lægge brædderne parallelt med længderetningen. For det første giver det et mere roligt bræddeforløb og for det andet, så kommer de til at ligge parallelt med trappetrinene på det nederste trappeforløb.

Mvh. Thomas.

Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis