Fuge

Jeg har fuget den en side under mit stue-vindue.
Men da jeg renser efter men saltpeter syre bliver det ikke så godt jeg er edbdon´t know handy-mand men det til følge at der sidder noget puds og venter på mig til forår.

Hvad gør jeg

Ellers gode råd og fif til hvordan jeg kommer nemmeste og hurtigste omkring hele huset til forår.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er selv igang med samme projekt.

For at det ikke skal være for uoverskueligt skal du dele huset op i nogle overkommelige "bidder".

Fugerne udrenses efter min mening nemmest med en billig "harald nyborg" boremaskine til ca. 160,- på tilbud.
I denne sætter du en fugefræser, der er beregnet til arbejdet (50,--90,-). Diameteren er ca. 8-10mm og den holdet længe.

Under arbejdsstedet lægger du en masoniteplade ca. 5mm, til at støvet kan falde ned på, for det sviner meget.

Du fræser ca. 15 mm dybt.

Efter endt fræsning fjerner du det støv, der ligger på pladen.

Herefter er turen kommet til at skylle fugerne. En haveslange med spulehoved er fint.

Læg masonitepladen igen.

Fugen gøres våd inden fugning.

Til at fuge med anvender jeg er en færdigmørtelblanding af typen KC50/50/700.
(KalkCementmørtel)med bakkesand.
Dette er en normeret mørtel, som jeg kun tilføjer vand i rette mængde.

Husk at anvende samme fabrikat til hele huset, da der kan være farveforskelle fra sandet.

Den nemmeste fuge er den type, der ligger plant med murstenen.

Mørtelen placeres på et bræt med håndtag.
Brættet holdes vandret helt ind til muren, så overkanten af brætte flugter med underkant af fugen.

Herefter presser du mørtelen ind i fugen med
bagsiden af en fugeske.
Disse fås i mange bredder. Det bedste er en, der er en smule smallere end fugen.

Du putter rigeligt mørtel på, så du næsten med det samme (1minut) kan skrabe det overskydende af med fugeskeen ned på brættet igen (genbrug).

De lodrette fuger ordner du samtidigt ved at bevæge brættet opad og skubbe mørtel ind.

Når du har ordnet et "tilpas" stykke mur, glatter du fugen med en lille stump vandrør. så den bliver en smule hvælvet indad.

Efter ca. 30min kan du feje muren ned med en alm. fejekost, gulvskrubbe eller en karskrubbe.
Du skal feje diagonalt på fugen.
Vær grundig, der må kun være en "cementfilm" tilbage. Ikke et lag.

Indenfor 2timer afrenser du muren i en 10 % opløsning af 30 % SALTSYRE!!!!!.
Du hælder saltsyren i vandet ikke omvendt da rækkefølgen er vigtig, der udvikles varme.

Det kan være svært at se om du har fjernet hele filmen i "første hug" eller gentager du behandlingen flere gange.

Herefter er arbejdet færdigt, der mangler kun oprydning.


Mvh Jan Steen
Tak for rigtig god brugsvejl.

hvis du er højre håndet

Jeg vil dog lige selv tilføj en vigtig ting
nemlig

hvis du er højre håndet
begynder du i nedeste højre højrne

fylder mørtel ind i en murstens bredde mod venstre for derefter at trække fuge op (gøre den fast og presse luften ud) mod højre

lyder det ikke rigtigt

Jeg gør det modsat en hele dag den første

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis