Gipsplader på pudset væg

Jeg er ved at renovere en 1.sal (med skunk) og synes at de pudsede vægge er meget ringe. Konstruktionen er først puds, så strå armering og underst brædder og bag på brædderne ca. 100 mm. isolering (yderst taget) Jeg ville gerne sætte gipsplader op istedet for at forsøge at redde pudsen. Kan jeg sætte gipspladerne direkte oven på pudsen, eller skal jeg banke al pudset ned.
Skal der dampspærre mellem puds og gipsplade. Hvis jeg banker pudsset ned skal der så være afstand mellem brædder og puds, og skal der dampspærre mellem brædder og gipsplader.
MVH Egerup
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa
du kunne jo lave dine gipsvægge så der var plads til extra 100 mm isolering, lavet med lægter / regler, dampspærre og så nye gipsplader,
olien bliver jo ikke billigere så 100 mm isolering er absolut i underkanten, og når du nu har muligheden for extra isolering,

det er hvad jeg ville gøre
god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Citat fra egerup

Jeg ville gerne sætte gipsplader op istedet for at forsøge at redde pudsen. Kan jeg sætte gipspladerne direkte oven på pudsen, eller skal jeg banke al pudset ned.


Du kan godt sætte gips uden på puds, men vær opmærksom på om underlaget ellers er jævnt.

Citat fra egerup

Skal der dampspærre mellem puds og gipsplade.


Ja, hvis pudsen ikke er intakt, skal der dampspærre op.

Citat fra egerup

Hvis jeg banker pudsset ned skal der så være afstand mellem brædder og puds, og skal der dampspærre mellem brædder og gipsplader.


Jeg går ud fra, du mener brædder og gips, og svaret er nej, det skal der ikke, og ja til at der skal være dampspærre.

Overvej om du ikke har plads til ekstra isolering, som g.lykke skriver, det er altså en god ide.

Mvh. Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak, for svarene. Så blev jeg da lidt klogere. smile

MVH Egerup
Hvad bruger i andre, når i sætter 100 mm isolering op bag gipsplader?
En standard regel er jo ikke 100 mm, men 9, et-eller-andet, og så presser den jo isoleringen sammen..
Det er vel også derfor at eksemplevis Isovers, og vel også Rockwools isolering fås i 45, 95, 120 og 145 mm, så passer de til standard reglar på 45, 95, 120, 145 :wink: .
Jeg ved ikke om de billige mærker har det sådan, noget kunne tyde på, at der er mange varianter.

Mvh. Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Damn, og jeg der lige har købt 20 kvm. 100 mm bambus rockwool
Hvad er det du skal isolere Sunajsen?

Mvh. Carsten
Hej Janus
Jeg ville nu klemme isoleringen de 5 mm, de vil ikke give ret store udslag på en u-værdiberegning.
Men sig mig har du sat reglarne tæt op ad lecavæggen? Er den så lige, at du ikke var nødt til bare at trække dem lidt ind i rummet?
Hvilken isoleringssklasse har isoleringen? kl. 37, 39, 40, 42?

Mvh. Carsten
Hej Carsten

Tak for interessen!

Jeg har endnu ikke placeret (eller indkøbt) nogle reglar endnu, væggen er relativt i vatter, men jeg kæmper med udfordringer som vedhæftede udspring ved gulvet, hvor de skal tilskæres for at komme ud over bumpet.

Så hører jeg også pludseligt om konceptet "kuldebroer", som foreslår at det vil være fornuftigt at trække reglarne en smule ud fra væggen, men hvordan plejer man mon at gøre det...

Isoleringsklassen er ved 37, jvf. vedhæftede billede af mærkaten. Billigt snask, købt i JemogFix.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også