Gipsplader på pudset væg

Jeg er ved at renovere en 1.sal (med skunk) og synes at de pudsede vægge er meget ringe. Konstruktionen er først puds, så strå armering og underst brædder og bag på brædderne ca. 100 mm. isolering (yderst taget) Jeg ville gerne sætte gipsplader op istedet for at forsøge at redde pudsen. Kan jeg sætte gipspladerne direkte oven på pudsen, eller skal jeg banke al pudset ned.
Skal der dampspærre mellem puds og gipsplade. Hvis jeg banker pudsset ned skal der så være afstand mellem brædder og puds, og skal der dampspærre mellem brædder og gipsplader.
MVH Egerup
Jeg er ved at renovere en 1.sal (med skunk) og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Janus,

En måde at undgå "udspringene" i væggen på er at montere vandrette lægter/forskalling på væggen (der klodses ud, så de alle er i plan og i lod), således i det mindste de fleste udspring er fjernet. På disse monteres lodrette reglar eller lægter (hvor du måske skal skære lidt ud ved de værste udspring). Dermed minimerer du også kuldebroerne drastisk (vil kun være i krydsene).

Du starter med at montere de vandrette lægter/forskalling på det "værste sted" og klodser så bare resten af lægterne ud i niveau med denne. Jeg plejer at lave 5 på en normal 2,5 meter (forudsat at de sidder godt fast).

Håber det giver mening!?

@Carsten - har jeg glemt noget - eller har du en bedre løsning?

Mvh.

Jan R.
(Janus - hvornår skifter du billedet på dit ego - jeg kan ikke sove om natten, når jeg har set for længe på det uhyggelige billede, som er med i mine mareridt smile )

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@JanR - Det ved jeg ikke, jeg plejer nemlig at lave det på en anden måde.

Reglar i top og bund i et passende niveau fra væggen, gerne lidt mere end 10 cm (11 cm). Lodrette reglar i mellem pr. 40 cm, el. 45 hvis der benyttes 90 cm plader. Så kan isoleringen være der, og skulle der være et lille fremspring eller to, så kan man skære lidt i isoleringen, eller presse den lidt.
Kuldebroer er jeg ikke så nervøs for, når vi taler om træ, for det leder hverken kulde eller varme, eller også er det i hvertfald i så ringe en grad, at det ikke har nogen betydning. Stålskinner leder kulde og varme, så her skal man være opmærksom, men hvis det placeres som skrevet, har det ingen betydning.

@Janus - Jeg ville starte med det første stykke træ 5 mm udenfor den bule du har ved gulvet, også lade den være udgangspunkt for, hvordan resten af væggen bliver. Den du skal have i toppen, skal gøres fast i det, som du skruet gipsloftet fast i, men det gøres først, når du har styr på, at den ligger lodret over den i bunden. Den holdes midlertidigt på plads af de lodrette reglar, som skæres stramt i mellem, så retter du ind, og gør derefter fast. De lodrette gøres fast til top- og bundrem, og du er fri for at skulle bore/skrue i væggen.

Og så lige ang. isoleringen, så kunne jeg også finde på at købe det billige i Jem & Fix, det jeg altid kigger på er isoleringsklassen, jo lavere, jo bedre, da det er et udtryk for, hvor meget varme, der slipper ud.
Jeg køber altid glasuld, jeg kan ikke fordrage stenuld, jeg bilder mig ind, at det støver mere endvidere, så kan det ikke holde til at træde på, som man jo uforvarende kan komme til. Jeg ved godt mange siger at ved brand smelter glasulden længe før stenulden, men jf. lovgivningen lever den op til de krav, der er stillet.

Mvh. Carsten
Jeg leder stadig efter et nyt billede, men kan ikke finde nogen der ligner mig så godt ... wink

Vi har ikke lyst til at få struktur på vores nyopsatte gipsplader.
Hvad synes I man skal gøre? Spartle pladerne? Er overfladen slidstærk nok hvis man ikke bruger væv/tapet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også