Påhængsmotor

Hej alle.

Hvor stor er forskellen på en påhængsmotor med kort ben og en motor med langt ben, og hvor langt under bunden af båden skal skrue sidde?
Kan man få mere effekt ved sætte at skruen længere ned under båden?
spørgsmålet kommer fordi at jeg overvejer at bygge min båd om fra en indenbordsmotor, til påhængsmotor - da jeg syntes at motor indækningen optager formeget plads i båden, jeg er godt klar over at jeg får noget større udgifter til brændstof, men syntes dog at fordelene ved en påhængsmotor vinder i dette tilfælde.

henrik1

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en motor du har ???
Kører den godt ??
Hvad skal den koste ??

MVH Njord
Hej Njord.

Motoren er en 1500 BMC diesel.
Ved ikke hvordan den køre da jeg ikke har haft den statet endnu, men den er gjordt klar med saltvandskøling osv. den er også udstyret med gear, der er skrue aksel med og skrue med justerbar stigning.

Men da båden skal bruges til hygge ture og fiskeri, ville jeg gerne slippe for motor kassen lige midt på dørken

henrik1

Det lange ben gør at skruen kan nå vandet på både med dækket højt over vandet.
Ikke andet.
MEN der er en pointe, sætter du skruen til at køre for højt oppe under båden kan du trække idvand ned, dvs du kan fræse rundt i dit eget skum, og det giver ikke meget fremdrift.

SÅ skal du ud i høje søer og vil du være sikker på fremdrift i søerne vil jeg anbefale en langbenet.

Delfinen
Haj du .. har du fået solgt din båd elleres er jeg meget varm på den,,,, giv lyd hvis den ikke er .. ellers vil jeg også bestemt anbefalde langtben, Men det kommer jo også and på hvor lavt du laver din agter.... er den meget lav kan du sagtens nøjes med en kort ben,, husk hvis den bliver for lang for du en forkert fremdrift, dvs. du ikke udnytter motorens kræfter samt den kan komme til at "rokke lidt".... men hvis du laver højt agter vil jeg også anbefalde langtben, da hvis du kommer ud i noget højt sø , at den stadigvæk kan lave god fremdrift.....

Mvh

sini
hej.
En påhængsmotor er normalt konstrueret til at kaviationspladen ( pladen over skruen ) ca. ligger i vandoverfladen, hvor der opnås den største effekt. sætter du den noget længere ned, vil der blive for stor modstand for udstødningen. Start med at sætte den 2 cm under, så du senere har mulighed for at hæve lidt. På en planende båd hvor motoren ikke kan nå max. omdr. kan det hjælpe at hæve den 1-2 cm, det gi'r flere omdr. og mere fart. Jeg kan ikke se hvilken bådtype du har, om den skal plane eller tulle afsted.
Som et kuriosum kan nævnes at rigtig hurtige både er justeret så det ene skrueblad er over vandet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Henrik1.
Jeg vil anbefale dig at tænke dig grundigt om inden du ændre fra indenbords motor til udenbords motor. Du ændre på bådens konstruktion ved at flytte motoren, desuden er en indenbords motor langt at foretrække frem for en udenbords motor. Så måske du skulle anskaffe dig en anden båd istedet for.
Du skal jo regne med at når du tager indenbords motoren op skal du have en tilsvarende mænde balast i båden for at få den til at ligge rigtigt, og hænger du så en motor fast ude agter skal du nok regne med at du også skal korigere med balast i stævnen.
Og så er en udenbords motor nemmere at stjæle for de lyssky personer vi desværre har rendende rundt på havnen.
Så overvej lige din ide endnu engang, det kunne jo også være du istedet kunne lave en handel med Sini.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis