fodlister og gerigter

Hej

Hvordan sætter jeg bedst fodlister og gerigter op?

Jeg har tænkt mig at købe hvidlakerede mdf lister, og sømme dem fast. Hvad gør man egentlig med murstensvægge. Jeg har både pusede mursten og gips.

Er det en god ide også at bruge acrylfugemasse eller lign. på bagsiden?

Hvad med samlinger og hjørner ?

Jeg påtænker at købe en billg kap/geringssav til projektet.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med montagelim og søm ?
Jaa, og så skruer og rawlplugs i murstensvæggen.

Ok med akrylfuge i samlinger, men det er ikke nødv. på bagside, men den kan med fordel lægges op mod væggen.

For indvendige hjørner gælder: (Et svar jeg gav på byggeri.dk)
Man skærer ikke fodpanelerne i smig, i hvertfald ikke begge to.
Forklaring: Den ene stødes helt op mod væggen uden yderligere tilpasning. Den næste skæres i den ca. 45 graders smig, som du ønskede fra start af. Her efter skal du skære en modsat smig fra bunden af dit panel, som lige akkurat følger den kant, som vil blive forkant, men ikke helt igennem, du skal lade ca. 1 mm blive tilbage, så tager du et stemmejern, og fjerner hele den første smig undtaget den ene mm. Nu skulle du gerne have et fodpanel med 1 mm 45 graders snit, det fører du ind over det først monterede panel, du skal evt. gøre den ene mm mindre endnu, hvis kant er for tydelig, det gøres med et meget skarpt stemmejern.
Når alt dette er monteret, skulle du gerne have en "helt tæt hjørnesamling", vær dog opmærksom på, at det kun gælder ved indvendige hjørner.
Hvis ikke det var forståeligt nok, vil jeg gerne uddybe mit svar.

Mvh. Carsten
Hej Carsten,

Vatos har nok forstået hvad du mener, men jeg har desværre ikke! Så vil du prøve at forklare det igen? Evt. med en tegning?

TS
Ha ha, jeg spekulerede nok på om jeg skulle ha fjernet den sidste bemærkning omkring uddybningen, men nu hænger jeg på den :lol:

Jeg skal se om ikke jeg kan lave en tegning, og så vender jeg tilbage lidt senere.

Mvh. Carsten
OK, så er jeg klar til at forsøge igen biggrin

Som vist på det første billede i isometri, sættes den første på helt uden anden tilskæring end på længden. (Se også planbillede under isometri).

Den anden skæres i 45 grader, også vist på isometri og planbillede.

Så begynder det sjove, for på planbilledet, angiver jeg en rød streg, det er et savsnit, som udføres fra bunden af fodlisten, til ca. 1 mm før toppen, husk denne er lidt skrå i toppen, der må ikke være savspor i topoverfladen, og savsporet skal også kun lige tangere den foreste kant.
Læg mærke til at den røde streg ligger lidt tilbage for vinkelret.

Når savsnittet er udført, tager man en hobbykniv, eller et stemmejern, fælles for begge er, at de skal være hyle skarpe.
Nu skæres der, så der kun står en ca. 1 mm tynd flig tilbage af det oprindelige 45 graders snit, gerne lidt tyndere.

Nu kan det tilskårne stykke fodliste placeres ind over det andet, og der er en fuldstændig tæt samling :lol:

Men det med snippen kræver lige at man er lidt forsigtig, og savsnittet skal også være lige på forkanten.

Værktøj: Geringssav eller håndsav og skærekasse, Stiksav til bagsnittet, stemmejern eller hobbykniv, stemmejern er at foretrække.

Nu håber jeg alle er med :lol: :lol:

Mvh. Carsten
Annonce
Arrijjjghh, hvordan får man billedet til at blive større. Jeg har prøvet at forstørre det, i kilde filen, men så snart det bliver sat ind i paint, så er det ikke til at have med at gøre.

Mvh. Carsten
min løsning blev gap/geringssav og acrylfugemasse! Virker fint !
Aahhh ja akrylfugemasse, det kan bruges til det hele, bygger i.ø. til med akrylfugemasse :lol: arj okay pjat, det kan virkelig bruges til mange ting, og jeg sender tit en venlig tanke til opfinderen, for når man har et gammelt hus, er det en uundværlig ting biggrin

Mvh. Carsten
Carsten, Tak for den ekstra forklaring!!

TS
Velbekomme, håber det hjalp.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis