fodlister og gerigter

Hej

Hvordan sætter jeg bedst fodlister og gerigter op?

Jeg har tænkt mig at købe hvidlakerede mdf lister, og sømme dem fast. Hvad gør man egentlig med murstensvægge. Jeg har både pusede mursten og gips.

Er det en god ide også at bruge acrylfugemasse eller lign. på bagsiden?

Hvad med samlinger og hjørner ?

Jeg påtænker at købe en billg kap/geringssav til projektet.
Hej Hvordan sætter jeg bedst fodlister og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er denne metode mulig for en lægmand, når vi snakker om et fodpanel med udskæringer både i toppen, midtpå og i bunden ?

Thomas
Ja, det er den, MEN det kræver lidt tålmodighed og håndelag, jeg vil foreslå, at du forsøger med to stumper først.

Jeg har selv gjort det også med de mere avancerede profiler, og det kan komme til at se rigtig godt ud.

Hvis du nu har to meget plane vægge, kan det godt være det ville være meget nemmere hvis du kan ramme smiget på begge to, hvis ikke så prøv ovennævnte. Det er sjovest, hvis det kan laves uden brug af acrylfuge, også selvom det skulle tage lidt tid. biggrin

Mvh. Carsten.
Hej Carsten,

Jeg har lidt svært ved at forstå din metode.
Har fundet denne forklaring på byggeri.dk. Den virker nemmere, er det det samme som din ?

"Man kan sætte den ene liste helt op i hjørnet, sætte dan anden op til den første ( uden fastgørelse).Med en blyant afmærkes profilen på den første liste.
Nu gælder det om at save profilen ud så nøjagtigt som muligt.
Den anden liste stødes helt op til hjørne, fastgøres, hvorefter der profilerede første liste gerne skulle passe ind over den anden.
"

Thomas
Hej Thomas

Pricipielt ja, husk bare, at når du skærer efter den optegnede profil, at du skærer lidt bag over, så selve forkanten bliver lidt spids, det gør det lidt lettere at få til at passe.

Det jeg beskrev var, at du først skulle skære det opmærkede profil i ca. 45 grader, derved skulle opmærkningen komme af sig selv, og derefter kunne man så skære til, med det omtalte bagudvendte snit.

Mvh. Carsten.
Jeg tror jeg muligvis har forstået det, men er ikke sikker. En tømrerkammarat forklarede mig det også i går i telefonen. Men bare for at være helt sikker. Er der ikke een der har taget billeder af det. Step for step? Eller een der har fundet et link til det.

Lige et opklarende forståelsesspørgsmål: Er det korrekt at metoden kun virker fordi listen har en skrå profil for oven? Så hvis den havde en rektankular profil, så ville det man skulle skære væk være det hele? Ved godt, at det er de aldrig. Men spørgsmålet er mere for at opklare om jeg har forstået metoden korrekt.

De fodlister jeg har er er almue 115*20

på forhånd tak!
Netop.

Metoden med den lille trekant dur fordi fodlisten er skrå for oven.

Hvis fodlistens flader alle var vinkelrette på hinanden kunne det jo ikke lade sig gøre.

Det nemmeste er om du tager et par små stykker fodliste og prøver i et hjørne.

Det kan faktisk kun laves på en måde, og ikke gå galt. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis