Ekstra bil

Så gik den ikke længere, vi er nødt til at anskaffe os en ekstra bil.
Min svigerfar har fundet en Renault 5, som han synes ser fornuftig ud.
Nu er der lige en ting. Jeg har altid haft en stor skepsis over for franske biler, helt sikkert nedarvet fra min far, så jeg er noget tilbageholdende med at slå til.
Er der nogen i dette forum med erfaringer omkring Renault 5, positive og negative, jeg vil ha' alt på bordet, og er også villig til at ændre standpunkt, men jeg skal overbevises.

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har en s... forstand på biler, andet end lige det man er absolut nødt til at have; påfyldning af brændstof, check af olie, check af dæktryk, skift af hjul, skift af viskerblade og påfyldning af sprinklervædske, såååå....

Keep it coming!!!

Mvh. Carsten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke noget til Renault 5 ud over at jeg kan regne ud at den er gammel... Så der begynder advarselslamperne jo at blinke... Rust slid osv.

Jeg har selv haft en Citroen ZX 1,4 og den havde jeg i 7-8 år. Kørte 230.000 km uden andre problemer end en skiftet trækaksel. Det klarede jeg selv på et par dage. og det kostede ca 2300 kr. Ellers kun almindelige sliddele blev skiftet og selv katalysatoren hold hele vejen igennem.
Bilen var 2½ år gammel da jeg købte den og havde gået ca 50.000 km. Så da jeg solgte den for 27000 kr havde den gået 280.000 og skulle til syn... Nogle fantastisk billige kilometer....

Så vær ikke bange for en bil bare fordi den er fransk... Kig hellere en masse på standen... gennerelt er det jo altid en vis form for lotteri at investere i en gammel bil. Og specielt hvis man ikke selv kan skrue lidt...

Har du kigget hos FDM... De har iøvrigt prøvet et brugtbil indkøb for at se på hvordan økonomien reelt er ved at køre en ældre brugt vogn. iøvrigt en Citroen ZX...... Og deres erfaringer er vist gennerelt ret positive.

MVH Njord
Ork Njord, jeg kan sagtens skrue i bilen, ingen problem, det er mere det med at skrue i det rigtige :lol: .

Jeg skiftede da også selv udstødningen på min gamle Morris, da den var gået. Jeg fik dog med rette lidt hjælp fra den gamle :wink: .

Renaulten er forøvrigt fra 1990 og er en 5 1,2 TR. Har træk, er nyssynet og koster 19900 kr. :!:

Mvh. Carsten
Hej Carsten

prøv at gå ind på hjemmesiden for statens bilinspektion. Der vil du kunne finde opgørelser over de fejl de typisk finder på de forskellige bilmodeller.

Så har du i hvert fald et udgangspunkt for at få din 5'er kigget igennem de relevante steder inde du køber den.

Mvh
/Niels
til den pris skal den godt nok være meget flot det er jo en renault der er 15 år GAMMEL prøv at se hvad du ellers kan få for 20000.- der er jo ikke rigtig nogle priser på så gamle biler mere man får rigtig meget bil for 20k hvis man er lidt vågen og ser sig omkring prøv dba.dk, bilbasen.dk, p-pladsen.dk

Rolf lo

Jeg ville af erfaring til enhver tid vælge en japaner - Mazda, Mitsubishi og Toyota. Det er de billigste biler min kone har haft, og altid glad for dem. De skriver godt nok reservedele er dyre, men når man aldrig skal bruge dem, betyder det vel ikke ret meget.

Min egen filosofi er jo en amerikaner - kør 1 mill. km. og du har fortsat en bil der ikke er voldsomt slidt. den billigste jeg har haft var en V8 som aldrig lavede dagens gerning - typisk tomgang ved 80 og det har jeg også nu, og udover nydelsen, er den så doven, at kun når den får et rap bagi bestiller den noget og det sker højest ja, ok, en gang om dagen, så vil jeg lige nyde den. Jeg kører på 4. år, og kun for hver 160.000 km skal der skiftes tændrør osv. Jvf. FDM bliver alle I andre snydt. Men olie skifter jeg selvfølgeligt oftere - 40.000 km er fint. Har kørt 100.000 km nu, og står det til mig snakkes vi ved om mange år (4-5) hvor jeg har kørt 4-500.000 km. med fuld fornøjelse hver dag og uden store omkostninger.

Småt er ikke altid godt, og slet ikke billigt, det er da min erfaring, bortset fra konens Toyoto Starlet - det var nok den billigste vi nogensinde har haft, hun har nu en Mitsubishi Colt og ærlig talt kan jeg godt være lidt, men også kun lidt misundelig - sædevarme osv. som jeg ikke har, men en skøn billig bil med masser af krudt i (125 hk), og dyr har den heller ikke været, men min taber ikke ret meget i værdi, det gør hendes.

Mvh. JørgenE
Annonce
Punkt 1 - en fransk bil er en selvmodsigelse :wink: (har selv en.....)

Renault 5 har et godt ry for rust (både i karosse og bærende dele) - som de fleste franske køretøjer fra den årgang. Ville nok alene af den grund vælge den fra (især hvis den er omlakeret). Jeg arbejdede fra '88 til '95 på en biludlejning, hvor vi så alle typer biler - og de, der bedst klarede de første par år, var helt klart toyota og mazda samt vw og opel (dog døjede sidstnævnte med elektronikken).
Bygger du en carport til den - eller skal den stå ude?

Flere af mine bekendte kører/har kørt rundt i Poloer fra '87 - '91, som oftest er importerede, hvor det generelle indtryk er, at de holder rigtig godt. Får lidt kantrust som kan plettes - men undervogn og mekanik holder usædvanlig godt på dem. De har det med at svede lidt olie fra motoren, men betyder ikke noget videre.
De fås på plader for ca. 20.000.

Alternativt ville jeg se på Peugeot 106, som i god stand fås lidt dyrere. Hvis de er undervognsbehandlet tidligt i deres liv, er de meget rustfrie.

Anyway - er du i tvivl, så forlang en fejlfri FDM-attest (du betaler, hvis fejlfri, ellers sælger). Det vil sælger formentlig ikke gå med til, men så betal den selv

Mvh.

Jan R.
Ja, jeg har valgt Renaulten fra. Jeg har også selv hele tiden sværget til japanere eller tyskere, og det bliver det nok også.

@JanR - Den kommer højest sandsynlig ikke i tørvejr, det er nok kun det gule lyn, der gør det. Polo og Golf er varme bud i min søgen, ligesom Toyota, Mazda, Nissan og Mitsubishi.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis