Kasse med låg som bænk?

Jeg skal flytte til en MEGET lille lejlighed (nærmest en skotøjsæske), og skal derfor være virkelig kreativ mht. plads og møbler. En af mine planer er at lave en bænk (til spisekrogen). Formen skulle være som en lille aflang kasse med låg (der sidder fast med hængsler?). Mit spørgsmål er: Hvordan gør jeg? Hvilke materialer er bedst?
Jeg håber, at nogle af jer har nogle gode og nemme forslag - for jeg har ALDRIG bygget noget før. :-)

Jabse
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal du gøre dig klart hvilken type møbel du vil lave...

Grundlæggende er det du vil lave jo en slags slagbænk, men skal den ligne et gammel bondemøbel, eller skal det være noget meget mere moderne ?

Skal det blot være en kasse med låg du ønsker eller skal der ryglæn, armlæn osv?? Skal sædet være polstret eller ???

Skal møblet være malet, vil det være nemt at tænke i noget plade...
Fx. MDF plade. det er billigt og ret let at arbejde med og det er let at male da overfladen er helt glat.
Du vil i de fleste byggemarkeder kunne få skåret en plade ud i de stykker du skal bruge og s købe en høvlet liste du bruger til at samle i hjørnerne med. Du skruer med spånskruer og limer med en alm hvid snedkerlim.

Tegn møblet op og regn efter så målene kommer til at passe med netop dit møbel.

Jeg tror jeg ville lave et låg der ikke er hængslet men derimod aftageligt. det giver den absolut bedste adgang til rummet under sædet. Og så er det enklere at fremstille. Då løfter bot sædet af kassen og stiller det ved siden af. Du vil ikke opleve at det klapper ned over fingrene....

Hvis du er helt blank som amatør møbelbygger :wink: vil jeg anbefale dig en tur omkring biblioteker hvor de givetvis har en del bøger omkring emner som det du leger lidt med her. Kig fx i nogle årgage af "Gør det selv" for at finde inspiration. der er også udgivet en del bøger om hvordan man laver plademøbler selv. Tænk på de glade 70'ere hvor spånplademøblerne havde deres storhedstid...

Er du itvivl så prøv at forklare lidt mere om dine krav og ønsker til møblet.

Jeg mener også at have set forskellige temaer i forskellige blade omkring udnyttelsen af små lejligheder... Se fx i bobedre, gør det selv, og lignende magasiner på biblioteket eller kig hos "brugtboghandlere" Her kan man ofte finde sjove og nyttige bøger og magasiner... det betyder jo intet om bogen er 10 eller 30 år hvis der lige er den inspiration du manglede... Og prisen er oftest rimelig :wink:

Jeg har fx selv en liste over de bådmagasiner jeg har, og dermed ved jeg jo hvilke jeg mangler....

MVH Njord
Mange tak for hjælpen. Bænken skal absolut ikke være fancy - bare en lille aflang kasse (en kasse passer jo fint til en skotøjsæske :-)) Jeg vil male den hvid. Noget jeg ikke forstår: Hvis jeg ikke skal sætte låget fast med hængsler - vil det så ikke glide af når man sætter sig på bænken? (vil i øvrigt polstre låg - bløde mennesker kræver blødt underlag :-) )

Jabse
Ja det var jo netop polstringen der kan give problemer med hængslerne...

Hvis du laver en løs hynde er det ikke noget problem. Men hvis hynden er fastsiddende på låget kræver det plads når låget rejses op.

Du fastholder et løst låg ved at der i begge ender sidder en liste i hullets bredde - 1-2mm og 1-2mm fra kanten indvendigt i hullet. Så vil listerne holde låget både frem og tilbage samt sidevejs.

Håber du forstår. :wink:

MVH Njord
Wow - tegning og det hele. Det var lige sådan, at jeg havde tænkt at det skulle være. Mange tak for din tid og gode råd. Går i gang om en uges tid eller to - og er ganske fortrøstningsfuld ... endnu :lol:

Jabse
Så flinke er vi jo her på LDS :wink:
Så husk at kommer her på siden ofte og giv selv gode råd om hvad du nu er god til eller har spændende forslag på !!
Og du må jo også gerne præsentere resultatet når den tid kommer...

God arbejdslyst biggrin

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også