samling af loftslister på loft til kip

Jeg skal have sat loftslister op, men er blevet i tvivl om hvordan jeg finder ud af vinklen på enderne af listerne, således at der kommer pæne samlinger mellem de lister der kommer langs loft til kip og de lister der løber vandret henholdsvis på laveste/højeste sted af loft. Er der nogen, der kan hjælpe mig med en teknik til at finde den rette vinkel til samling?

På forhånd mange tak for hjælpen
Jeg skal have sat loftslister op, men er blevet i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg forstå udmærket spørgsmålet og kender også løsningen på problemet, men det kan ikke beskrives her umiddelbart.
Det kunne dog løses med lister der var beregnet til opgaven (skråtskårne på bagsiden)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Anne..

Nu tror jeg at jeg forstår..

Du har loft til kip..he he..en meget væsentlig oplysning som jeg ikke fangede..

Og det er i hjørnet, hvor den skrå mødes med den vandrette.

Du skal have skåret listerne i 45 grader, og samtidig have skåret dem i tagets hældning.
Ja, det forstår jeg godt kan være svært!

Hvis du har en gæringssav, så stiller du saven på 45 grader lodret, og halvdelen af den åbne vinkel vandret (væg-loft). Så tror jeg du kan løse problemet. Du skal nok lige lave et par prøver, for at se hvad vej, de forskellige vinkler skal gå. Husk at begge lister skal være savet ens, ellers kommer samlingen ikke til at se pæn ud.

Orla:
Hvis du kender løsningen, og ikke gider at svare, så lad da være med at skrive overhovedet. Det er lidt a-la, jeg kender en hemmelighed du ikke må få at vide smile

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 25-09-2002).]
Halleluja! Hvor er det rart at blive forstået !

Jeg vil forsøge mig med dine retningslinier, ThomasB - og hvis du har nogle tilføjelser eller kommentarer, Orla (eller andre), så hører jeg selvfølgelig gerne dem.

Men mange tak for hjælpen indtil videre :-)

Anne
Aha.. Nu dæmrer det også for mig! er dit loft "pyramideformet" altså med hældning på alle 4 sider? Så skal du gøre som Thomas skriver.

Jeg havde hele tiden forestillet mig at det var "spejdertelt-formet" altså med hældning på to sider og lige gavle. Deraf forvirringen!

Mvh. og held og lykke med geringsaven!

TS

Ja, nu håber jeg jo ikke at jeg dæmmer op for forvirringen endnu engang, men mit loft er faktisk som du beskriver det, Sørensen, spejderteltsformet og IKKE pyramideformet. Betyder det, at sagen stadig ikke er opklaret efter din mening??!

Anne
Annonce
Hej Anne,

Er det hjørnet hvor gavl mødes med de to flader (det skrå loft og den lodrette væg), der giver problemer? Og skal listen fortsætte på gavl-væggen?

TS

PS: I øvrigt kom jeg lige til at tænke på at i "pyramidetilfældet" skal summen af de to vinkler vist være 45. Hvis den lodrette vinkel er 45 og den vandrette halvdelen af vinklen mellen loft og væg, bliver der et gab. Men det er jo ligegyldigt nu, når det ikke er det, der er problemet.
Ja, det er hjørnerne, der volder problemer. Men jeg regner med at sætte lister KUN langs loftet. Til gengæld vil der være tale om lister hele vejen rundt i kanten af loftet - både på de skrå sider og der hvor loftet møder gavlvæggene og hvor listerne derfor kommer til at være vandrette. Der skal ikke være lister i hjørnerne af to vægge, der mødes. Det vil sige, at hver hjørne skal have en samling mellem to lister (ikke tre!)

Er det forståeligt forklaret??!

Anne

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Anne (den 25-09-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Anne (den 25-09-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Anne (den 25-09-2002).]
Denne tråd er jo ved at bliver underholdende smile

Mvh
ThomasB
Din opgave kan løses ved at du holder listerne på/mod din skråvæg med den flade (eller en af dem) side mod det skrå plan.
Når du saver dem lægger du denne side ned mod "bunden" i geeringssaven.
Der burde så ikke være brug for andet end 45° vinkler til listerne undtagen i toppen, hvor de to skråvægge mødes.
I toppen skal du save listen i en vinkel som er halvdelen af vinklen mellem de to skråvægge.
Her er det den side der er mod gavlene der lægges mod "bunden" af geeringssaven.
Det kan anbefales at lave hvert listestykke af to lister på overmål således har du flere chancer til at få en pæn samling. Til sidst laver du en samling på 30° for at gøre arbejdet pænere.
Håber jeg har forstået din opgave rigtigt?!

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis