Morgenmad - velsmagende og sund

Jeg er sammen med pigerne ved at lægge morgenmaden om til noget, der er sundt, nærende, velsmagende og varieret.

Så vi er ved at lave et morgenmadskema.

Det (foreløbigt) eneste faste punkt er en dag med havregrød med fedtfattig yoghurt til - og så lige den ufornuftige søndag med rundstykker og hvide boller af en art.

Ideer er meget velkomne - gerne ledsaget af opskrifter. Det skal dog siges, at noget med mange kerner absolut ikke glider ned.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med fx. smoothies i stedet for 'brunch-klassiken' milkshake

Man tager 1 stk blender og fylder den med noget fra følgende grupper:

frugt: frisk (banan, meloner etc) eller frossen (hindbær, brombær etc)

Noget frossent: frossen youghurt, fedtfri is eller isterninger (tjek lige at din blender kan klare dem). Bruger du frossen frugt kan dette evt. udelades

Mælk (mini eller skummet) og/eller frugtjuice. Tilsæt lidt (hjemmelavet) vaniliesukker efter smag og behov..

Og så er det bare at kombinere på livet løs. Hvis man bruger banan og youghurt kan sådan en smoothie være et måltid i sig selv
Normalt plejer mine børn at være meget glade for frisk frugt.

Fx friske jordbær, bananer eller lignende skåret i mindre stykker ovenpå forskellige morgenmadsprodukter (fx Cornflakes o.l - men også ovenpå havregrøden). Brug hvad der er i haven eller hvad der er til at betale i butikkerne - erstatter sukkeret. Rosiner er også et hit for mine de mindste.

/Hans
Frugt er helt sikkert et must.

Men af uvisse grunde absolut ikke accepteret på morgenmaden. Jeg har forsøgt, men det pilles fra.

Om eftermiddagen kan de sætte store mængder frisk frugt i mindre stykker til livs. Og da er frosne jordbær i et lille glas næsten lige så godt som, hvis de havde fået en is biggrin

Men sådan er vi jo så forskellige. Jeg har eksempelvis meget svært ved at overtale min mave til rugbrød om morgenen. Og jeg savner opskrifter på brød eller boller, som ligger et sted imellem det hvide, bløde og så rugbrødet.

Jeg lurer egentlig lidt på, om ikke en form for "gnavebrød" måske kunne forenes med et par frugtstykker og et glas mælk om morgenen.

Problemet er blot, at opskriftsamlingerne er de rene jungler, for der gives jo ikke smagsprøver, inden man går igang :lol: Såe hvis nu en af jer sidder med den rigtig gode opskrift på et halvgroft bagværk...
Hej igen

prøv http://www.lisoe.dk/opskrifter/ ud over de mange lækre kager :shock: er der også opskrifter på diverse brød.. Hvis du kan lide nødder kan valnøddebrødet anbefales

Hvis du virkelig gerne vil bage eget brød til morgenen kan jeg anbefale en brødmaskine. De giver rigtigt godt brød - og pga timeren kan man stå op til friskbagt brød.. biggrin

Husk lige at kombinationen: brød - lidt frugt- mælk aldrig kan gøre det ud for morgenmad. Morgenmaden er det måltid hvor det er vigtigst (og sundest) at tanke op med kalorier så - specielt børn - har noget at brænde af i løbet af dagen. Derfor er det vigtigt at servere noget med energi i.
Tag fx havregrød: masser af proteiner og fibre men ikke voldsomt mange kulhydrater, så derfor vilo det være en god ide at bruge frugter/frugtgrød/sukker oven på...

Mvh
/Niels
Annonce
Hvorfor skal det være fedtfattigt? Er dine børn særligt fede? Hvis ikke, så er det ligemeget. Fedtfattighed er en skrøne. Mennesker har brug for fedt.
Jeg holder på at jo mere jordnært man kan holde sig, jo sundere er det.
Jeg anbefaler havregryn med mælk på hverdage, og æg og bacon på weekender. Det gider børn godt.
Lær dem at drikke kaffe og smør dem en god madpakke til skolen.
Frugt.... det gider mine børn ikke.
De vil have kød og kalorier.

Delfinen
Hejsa..
Et godt brød kunne være et gulerodsbrød hvor du erstatter lidt af melet med klid. Men pas på....Du skal snart til at bage hver dag så...ggg
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Nu ved jeg jo ikke rigtig, om jeg tør Sniffer :lol:

Nå pjat, det må prøves. Takker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis