"Indvendig" rensning af sejldrev

:idea: :arrow:
På min sidste tur til oplæggerpladsen konstaterede jeg hvid damp fra udstødning. Kontrol af impeller viste ingen alvorlige skader på denne.

Men da vi hev skivet op var kølevandsindtaget groet til med ruer. Muslingeskaller og søgræs sad fast i indtagene, søgræs var suget langt ind i "benet"

Selve benet som er et Volvo sejldrev til en motor 2030 er behørigt behandlet med Volvos Antifouling. Men hvordan renses det indvendigt for ruer.

Vil det skade benet/metallet indvendigt med en eddikesyre kur???
:?: Eller er der andre gode forslag.

Vil det skade kølingen i sejldrevet hvis der monteres et eksternt kølevandsindtag i bunden af skibet uafhængigt af benet/sejldrevet.

Venlig hilsen
Kim

RSG

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du begynder med en omfattende ændring af bådens kølesystem, bør du nok overveje, om temperaturen virkelig var så høj, at det var "kogende damp" som du så.

Hvilken visning fik du fra din temeperaturmåler?

Hvis du anbringer benet i en balje vand, kan du undersøge om der er gennemgang for kølevandet.

Har du overvejet om ikke en stump kobbertråd fra det ene "hu"l til det andet vil forhindre rurer i at sætte sig fast? Vist nok ikke helt lovligt, men så godt som :twisted:

Når vejret bliver køligere sker det tit, at udstødningen "damper" ved opstart, måske også pga lidt vand i brændstoffet?

Mvh.
bodker

Hej Kim

Hvad er sejldevet lavet af? Hvis det er aluminium, fjerner kobbertråden nye ruer og sejldrevet. Kobber og aluminiumlegeringer sammen skaber galvanisk tæring og det er aluminium der tæres. Prøv at høre Volvo om de har en god kur. Mit gæt er at 5 % edikesyre kortvarigt ikke skader motoren. Sørg for at zink tærekoldser har fået en tur med en stålbørste før forsøget.

Mvh
Thomas

Mvh Thomas

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis