Isolering af vandrør i skunk (pex)

Jeg har nogle vandrør liggende i vores skunk (koldt + varmt vand) - pex rør i rør.

Sidste vinter var vi ude for at vandet i rørerne frøs. Det er kun når der er forholdsvis hård frost. Jeg har fjernet isoleringen fra skunkvæggen ind mod det varme rum og isoleret ekstra ud mod taget. Det har desværre ikke hjulpet nok. sad

Skunken er ikke særlig stor, så jeg overvejer at fjerne loftet i stueetagen (under skunken) for bedre at kunne komme til. Vil det være nok at isolerer rørerne med rørskåle (kan de fås i pex-rør-størrelse?) eller skal der fx varme tråde eller lignende til for at holde det frostfrit?

Er der nogen der har et bud på en løsning inden vinteren for alvor kommer? :?:

Med venlig hilsen

Hans
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke isolere dig mod frost. Efter en vis tid vil rør med stillesående vand tage omgivelsernes temperatur, fordi der hele tiden vil ske en energiudveksling mellem 2 medier med forskellig temperatur. i princippet fungerer dine rør som en radiator i skunken med varmetilførsel afhængig af hvor tit du har vand igennem.

Enten skal du flytte rørene inden for klimaskærmen på huset, holde cirkulation på rørene eller vikle med varmetråde.

Vælger du sidstnævnte kan du i yderste konsekvens riskere udvikling af bakteriekim samtidig med at det koster dig el-energi for du sikrer en jævn temperatur på noget stillestående vand.

Cirkulation på koldtvandsrør ses ikke så tit, så jeg ville flytte rørene eller klimaskærmen( ydervæggen), så dine rør kommer til at ligge rigtigt.
Tak for dit svar - det er også det jeg har prøvet på ved at fjerne isoleringen af skunkvæggen og efter-isolere ud mod taget.

Jeg tror, at jeg skal fjerne loftet i badeværelse og entre som ligger nedenunder for bedre at kunne komme til, og så flytte rørerne tæt op ad skunkvæggen og sætte isolering på igen (tæt på væggen).

Jeg er heller ikke så meget for det med varmetråde (el-forbrug, bakterier og andre farlige ting).

/Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis