Røgmeldere, nu et lovkrav....

Hej med jer sparsommelige GDSére.

Jeg fandt lige noget info vedr. røgmeldere i nybyggeri. :wink:

Lovkrav om røgalarm i alle nye boliger
Fra 1. december skal alle nybyggede boliger og etageejendomme mv. forsynes med røgmeldere, der er tilsluttet bygningens elinstallation

Selvom alle bygninger til boligformål, der færdiggøres efter den 1. december 2004, skal være udstyret med røgmeldere, som er tilsluttet bygningens elinstallation, samt forsynet med batteribackup, så har der ikke været meget opmærksomhed om dette - indtil nu.

Udtag til røgmeldere
Det er to nye tillæg, til henholdsvis ”Bygningsreglementet af 1995” og Bygnings-reglementet for småhuse af 1998”, der stiller krav om disse røgmeldere i de nævnte bygningstyper. Ansvaret er naturligvis i første række bygherrens, men i praksis vil det betyde at elinstallatørerne, dels skal sørge for at elinstallationen er forsynet med udtag til røgmeldere, dels montere det nødvendige antal røgmeldere.

Antallet af røgmeldere
Hvor mange røgmeldere skal der så sættes op i en bygning? Tilstrækkeligt – kunne man fristes til at siger, fordi det er så som så med de konkrete informationer i de to tillægs-bestemmelser. Her hedder det, at der minimum skal være én røgmelder og, at det ikke er hensigtsmæssigt med over 10 meter imellem røgmelderne. I en bygning af en vis størrelse kan der blive tale om både 2 – 3 og 4 meldere, ligesom myndighederne anbefaler, at der i bygninger med flere etager monteres røgmeldere på hver etage. Endelig fremhæves det, at røgmelderne placeres i forbindelse med soveværelser og – rum, fordi det især er risiko for, at en brand ikke opdages når folk sover.

Der fås en røgmelder med en optisk detektor til disse installationer. Det er en effektiv detektor, som tilsluttes elinstalla-tionen og kan udstyres med 9 volt backup-batteri. Røgmelderen kan monteres direkte i et lampeudtag (PI dåse) eller på sokkel med - eller uden relæ. Røgmelderne kan fungere autonomt, altså hver for sig, eller via en ekstra kabelleder i fællesskab. Der kan maksimalt sættes 12 stk. i et kredsløb. Det betyder, at hvis der opstår brand i kælderen på et parcelhus, og folk ligger og sover på 1. sal, vil alle melderne på 1. sal også give alarm, selvom det er nede i kælderen at branden opstår. På denne måde kan der faktisk etableres et lille brandalarm-anlæg i lidt større boliger og etageejendomme.


Hvis der altså er nogen som har råd til nybyggeri nu om dage....... :?

Hilsen Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhhh, hvor færdig skal man være den 1. dec. 2004?
Der kan ikke trækkes flere installationer hos mig, der er lukket.
Hvad nu hvis jeg ikke er helt færdig til 1. dec. 2004?

Mvh. Carsten
ØHHHH

Carsten er du igang med nybyggeri ???
Mod ikke det kaldes modernisering - ombygning - tilbygning eller noget andet end lige nybyggeri.....

Noget helt andet er at det sikkerheds mæssigt er en rigtig god ide.
Faktisk kan det undre mig meget at det ikke er noget der er meldt mere klart ud i gennem fx radio og tv eller avisernes mange boligtillæg....

Nå men nu har jeg mailet teksten til frue, så må vi se om det bliver et indslag i Kanal94 DR i Vejle.....

MVH Njord
Jo Njord, det er en tilbygning, den er bare så stor, at mange betegner det som nybyggeri :lol: Endvidere så indbefatter denne tilbygning flytning af Eltavle, derfor min bekymring.
Som gammel brandmand skal jeg da helt klart ha' røgmeldere, og det kunne da også være fint, hvis de kunne være serieforbundne, men da det kun er en tilbygning, vil det give nogle problemer vedr. trækning af ledninger i den gamle del, derfor bliver det heller ikke i den nye del.

Mvh. Carsten
Du forklarer jo selv på "smukkeste vis" at der i dit tilfælde jo er tale om en tilbygning... og den derfor er fri af den nye bestemmelse.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis