Antennekabel

Hvad er forskellen på antennekabel og coaxkabel, og hvad bruges sidstnævnte til, hvis der er forskel?

Mvh. Carsten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Coax-kabel er bare et kabel, hvor den ene leder ligger rundt om den anden. Mon ikke navnet hentyder til en "fælles akse"? Et antennekabel er et coax-kabel, men jeg ved ikke, om der findes coax-kabler, der ikke kan bruges som antenneledninger smile

Mvh
Thoams

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ja, det er også det jeg kan se. Jeg har været i Jem & Fix for at købe antennekabel, det hang side om side med coax-kabel.
Hvis nu der ikke er forskel, kunne jeg ligeså godt købe coax, da de ligger i mindre pakninger end de 50 el. 100 m som alm. antennekabel ligger i.
Det kan godt være at coax er dyrere pr. meter, men hvis jeg ikke bruger mere end 10 m, så er det spild af penge at købe alm. antennekabel.

Derfor interessen!

Mvh. Carsten
Ganske rigtigt er masse-betegnelsen coax - og det henviser til den
sammenfaldende akse for center-leder og 'strømpe'.

Men ganske som alm. kabler har forskellig modstand har coax-kabler
forskellig impedans. Se evt.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=coax
som eksempel på forskelle (tv vs. computernetværk kabler).
Jeg kan ikke umiddelbart svare på om kablerne kan bruges i flæng, men
jeg ville nok være lidt varsom.

mvh
Jakob
Tak for svaret, det var godt jeg ikke bare købte det, jeg må vist lige ha' kigget på specifikationerne på de pågældende kabler.

Mvh. Carsten
som grove nævner er der forskellige "modstande" i kablerne, hvilket bliver benævnt impedans.

Impedansen skal passe til formålet! Normalt antennekabel til radio/tv er 75 ohm, og mener også at A/V kabel er samme impedans. Mens hvis man går over i sendere (radioamatør / walkietalkie) skal der som regel bruges 50ohm.

Hvis man ikke benytter den rigtige impedans, vil der fremkomme "stående bølger" på kablet (nu er vi ovre i noget teknisk sniksnak), det vil resultere i skygger på tv'et, og andre forringelser i signal kvalitet.

Fandt en teknisk forklaring på svensk.. men det er jo vores broderfolk, så mon ikke man kan få lidt forståelse ud af det? wink http://www.fysik.uu.se/kurser/fy589/FAQ/Koaxialkabel/Koaxialkabel.htm

Hvis det er til alm. tv, så brug 75 ohms kabel.. og gerne af god kvalitet med dobbeltskærm.. Andet kan ikke betale sig!
/ Thomas
Annonce
Øhhh dobbelt skærm :?: Skal jeg have to fjernsyn :lol: :lol:

Mvh. Carsten
det er "yderlederen" i kablet jeg taler om wink dobbelt skærm er både med flettet kobber strømpe, og en folieskærm.

Men du må da godt sætte to TV op, så kan konen se boligprogrammer, mens du ser på sport...

/ Thomas
OK, tak skal du ha' biggrin .
Jeg tror nu jeg nøjes med et fjernsyn, jeg har alligevel ikke tid, da jeg bygger :wink: .

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis