gasbeton

Jeg overvejer selv at bygge et lille køkkenelement op i gasbeton, men har ingen erfaring med det. Er der nogle der har erfaring med et sådan projekt og ved hvor man kan hente yderligere information eller har andre gode råd?

------------------
christina

christina
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Miltiplader, i gasbeton , er meget meget nemt at arbejde med. De fleste byggemarkeder har pladerne og også en vejledning i brugen af dem.

Jeg har selv bygget hele min store landkøkken i gasbeton, og jeg er EDB-mand..
(og derefter bygget svigermors også)

Når du planlægger køkkenet, så tænk over at disse plader fåes i flere tykkelser, 5 , 7.5 og 10 cm. De er alle (h x b) 40x60 cm.

40x60 passer fint til køkkenskabe, de er jo ofte 40, 60 , 80 brede og 60 dybe, så der skal skæres minimalt.

Gode råd:

1) køb en rigtig sav til gasbeton. En alm fuxsvans bliver slidt alt for hurtigt, en rigtig gasbetonsav koster 350 kr, og holder uendeligt længe og saver meget hurtigere.

2) Som lim bruger du alm. LIP som kan købes alle steder i 25Kg poster. De vil gerne sælge dig noget dyr tyndfugelim, men det er præcis det samme, bare i mindre og meget dyrere poser!

3) sørg for at skrabe ALT overflødig lim af hurtigt efter du har sat dem sammen, brug en svamp for at få alt væk. Det bliver SÅ hårdt når det tører at du skal bruge en vinkelsliber for at få det væk.

4) Bærende hylder kan være svære at få til at sidde fast til limen tørrer, men limen skulle kunne holde fx. en ovn. Jeg har dog altid skruet nogle store gasbeton skruer ind i hylderne.

5) Har du skabe der skal mures helt ind, fx. en skuffe under en ovn, altså hvor der er gasbeton foroven, i siderne og for neden. Sæt kabinettet ind mens du murer og lad det sidde. Det er p.... svært at få ind bagefter. Alm. skabe hvor du jo ikke murer foroven kan du altid få ind på plads når det er tørt.

6) gør som der står i vejledningen, fugt kanterne inden du limer.

7) tænk dig ekstra om hvis du påtænker at stille det på et trægulv - kan gulvet bære ? ellers vil gasbetonen revne alle mulige steder - det vejer faktisk en del.

Det er faktisk en smal sag at bygge med disse multiplader.

held og lotto


mvh
Richard Schrøder
[email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis