Lak eller lud på afhøvlet gulv?

Efter en vandskade skal vi have afhøvlet bøgeparketgulvet og tænker på at få en lys/hvid overflade i stedet for klar lak. Men kan lud/olie holde til hundens kløer? Og hvilket af de hvide produkter er mest slidstærkt?
Jeg har fået anbefalet Junckers Hvid Lazur med klar lak ovenpå. Nogle erfaringer med det?

Mvh
MichaelB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Michael B (den 19-09-2002).]

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge at give det trip traps produkter.
Start med at lud behandle gulvet med en HÅRDTRÆS LUD, det er meget vigtigt at det er til hårdtræ, ellers kan gulvet nemlig blive sort eller grønt ( Ja den er god nok)

Derefter ville jeg give det olie, og polerer det efter med en poler maskine, dette er det nemmeste - da man ellers for seriøst ondt i armene.

Om du bruger en hvid eller klar olie ovenpå er anpå hvor hvidt du vil have dit gulv.

Om det kan holde til hund mv. ja - for hvis der kommer en ridse eller et mindre hak - så rejser træet sig igen når det bliver vasket.
Mht vedligeholdelse af gulvet så skal gulvet have pleje olie 1-2 gange om året.
Til hverdag er det nok at vaske det med varmt vand og evt. lidt træsæbe.
Når du vasker gulvet, så husk at brug 2 spande vand, en til rent og en til snavset - derved kan du oftes nøjes med kun varmt vand og intet sæbe
Grunden til at det skal være træsæbe, er at det indeholder voks - hvor imod at sæbe spåner har tendens til at lægge sig som en grød på gulvet og suge støv og snavs til sig.
Brun sæbe bør undgås da det har en udtørrende effekt grundet det høje indhold af base.
Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hvis det drejer sig om et Junckers massiv bøgegulv, er der lige en ting du skal vide først.
Jeg gav mit gulv naturolie, som skulle bevare den lyse farve som gulvet havde. Men istedet blev det mørkere med en rødlig glød i.
efter en snak med "junckers" kom vi frem til at massivt bøgegulv fra dengang (mit hus er fra 40´erne) kunne indeholde en syre af en art, som gjorde udfaldet.
Men det havde været endnu værre hvis jeg havde brugt noget med hvidpigment i, da gulvet så havde blevet blakket.

det ærger mig stadig, men sån er livet jo smile

------------------
Mvh.
Kevin Jensen
Klejnsmed

Mvh.
Kevin Jensen
[i:]Klejnsmed[/i:]
Til Thomas.

En hund vil aldrig gå ind over et trægulv hvis der er blot en stribe gulvtæppe den kan bruge, selvom det betyder er en længere vej.

Konklussion: Hunde bryder sig ikke om så fast et grundlag, det passer ikke til deres poter og kløer.

Mvh. JørgenE
Tak for de gode råd. Vi prøver de olierede gulve.
Iøvrigt generer det lakerede gulv ikke vores hund: den kan få en forbløffende fart på inde i stuen, når det ringer på døren eller der er et egern i haven.....

Mvh
Michael B

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Uha..ikke godt for lakerede gulve, med en hund der ser noget spændende!

Faktisk var det med lakerede gulve og hunde omtalt i et dyreværnsblad for et par år siden. Hunde med tendens til hoftedysplasi, må overhovedet ikke gå på lakerede gulve og trapper.

Mvh
ThomasB
Hej Michael B

Du har faktisk mange muligheder.

Vi har afhøvlet alle gulvene i vores hus fra 30'erne. Derefter har vi behandlet alle gulvene, på nær køkkengulvet, med Faxe lud, hvidpigmenteret. De er meget lette at holde. De skal bare støvsuges til daglig og så engang imellem vaskes med Faxe gulvsæbe Hvid. Ud over at gulvene er enormt flotte, er de også dejligt tempererede at gå på med bare fødder, til forskel fra olierede og lakerede gulve. Spilder man f.eks rødvin på dem, er det bare at tage en svamp (dem til 10 for en ti'er i netto) og lidt vand tilsat den hvide sæbe og gulvet bliver helt rent.
Vi har masser af husdyr og børn, så gulvende bliver udsat for lidt af hvert.
Køkkenet har fået Faxe lak, da det skal være mere modstandsdygtigt over for vand/vædsker og pletter, med børn og husdyr i huset.
Faxe's produkter kan købes billigst i kæden Røverkøb og næstbilligst i Bilka.

------------------
mz

mz
Hej Maj.

Et olieret gulv ligener et sæbebehandlet gulv, blot r olieringen mere modstandsdygtig over for plette og snavs. Men ellers har du nøjagtig de samme fordele, og gulvet føles på samme måde.
der ud over skal du huske at det er ikke ludbehandlingen som gør gulvet modstands dygtigt, men sæben.
Det luden gør er blot at stoppe ældningsprocessen i træet, således at det ikke får nogen patina af betydning.
Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis