Rand fundament

I fobindelse med en tilbygning skal der så graves 90 cm og støbes op imod den bestående sokkel?
Eller kan betondækkenet "bare" ligge ovenpå det kapilar brydende lag og isolering?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

I dit tilfælde hvor du skal have et alm. fundament, skal du have et randfundament i min. 0,9 m. eller til fast bund. Husk at bredden af randen skal være samme bredde som vægdimensionen.

------------------
Poul Erik

PE

Der skal ikke sættes nye vægge op ind mod den bestående bygning. Tilbygningen støder op til det bestående hus og skal naturligivs have fundament under de nye ydermure. Men jeg er i tvivl om der også skal støbes fundament klos op og ned af det bestående fundament når der ikke skal stå nye mure her.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Torben.
Jeg er ikke helt med hvad du mener, men der skal altid være randfundament hele vejen rundt udvendig.
Selvfølgelig helt imod det gamle randfundament.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 20-09-2002).]

PE

Ja, det kan det godt, eftersom det ikke er randen der bærer tærrendækket.

Mvh
ThomasB
Det er heller ikke særlig godt beskrevet. Jeg prøver lige igen.
Den bestånde bygnings randfundament skal der udgraves langs med det for at give støtte til terrændækket?
Jeg er klar over at de nye vægge som tilbygningen har, skal stå på et randfundament.
Skal det gamle fundament evt. isoleres for at undgå kuldbroer op i den nye bygning?
Tak for jeres hjælp
Torben

------------------
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
Nu er alt forstået.
Ja efter din beskrivelse i første indslag kan du bare gøre som du har beskrevet.

Når der graves langs et randfundament skulle der ikke ske noget, da kraften kun er nedafgående, men man må bestemt ikke undergrave, men i dit tilfælde skal du bare udgrave til uk. sandfyld.

Ps. isolering mod det gamle fundament skulle ikke være nødvendigt, da det er mod den eksisterende bygning.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 24-09-2002).]

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis