Tagvindue - hvor stort

Hej Alle

I min tilstandsrapport, gældende for et lille rum på førstesalen, står der, at rummet ikke må benyttes til beboelse/overnatning pga. at tagvinduet er for lille til at det kan benyttes til flugtvej. Er der nogen, der ved hvor stort det skal være?

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik isat Velux "redningsvinduer" på loftet. Denne standard må du kunne se ved Velux hjemmeside.

klassikeren
Velux angiver direkte i deres katalog hvilke modeller der er godkendte som redningsåbninger hvis jeg ikke husker forkert :wink:
Men gennerelt er deres tophængte modeller der skal til for at få det nødvendige areal.
Areealer er iøvrigt en højde x bredde når vinduet er åbnet. Og der er nogle min bredde højde krav også. Men det kan du se i bygnings reglementet.

Er det et hus du har købt eller vil sælge ???

Er det et rum der vil egne sig til overnatning ( reelt er der tale om et børneværelse ) ???

Hvis ja så er der ikke noget at betænke sig på..... Der skal være en redningsåbning... Det er DIN sikkerhed i tilfælde af brand :wink: Så enten er åbningen ikke stor nok og rummet er et depotrum, eller kontor... OG kun til dette brug.

MVH Njord
Det mindste vindue i velux program, som opfylder betingelserne til redningsåbninger er GPL M08, dette vindue har målene 78x140 cm.
Ellers er der tale om følgende modeller M08, S08 og P10 henholdsvis som GPL eller GPU, men læs mere om det på velux hjemmeside.

Mvh. Carsten
Følgende er fra BR-S 98 som er gældene for småhuse:
"Redningsåbningernes fri højde og bredde skal tilsammen være mindst 1,5 m. Hverken højden eller bredden må være mindre end 0,5 m. Er underkanten af redningsåbningen over 2,0 m fra terræn, skal højden dog være mindst 0,6 m. Højden fra gulv til underkanten af redningsåbningen
må ikke være over 1,2 m. Redningsåbninger skal være lette at betjene og
skal kunne holdes fast i en stilling, så der er fripassage både indefra og udefra."

Se link side 25-26

http://www.ebst.dk/file/1990/bygningsreglement_for_smaahuse.pdf
Hmmm.... Jeg kan ikke få jeres svar til at passe med det der står på VELUX hjemmeside. I følge den er "VELUX GXL 50x93" godkendt som redningsåbning i enhver højde. Derfor gætter jeg på at det muligvis må være mindre hvis højden til det er under et eller andet. Har dog ikke kikket i det der bygningsreglement endnu.

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Annonce
Så må jeg ha' kigget på noget andet end dig, der stod bare, at disse typer overholdt kravene til redningsåbninger! Men det udelukker jo heller ikke det andet. Go' fornøjelse med isætning, hvis/når du kommer der til.

Mvh. Carsten
Nå, jeg tog lige et ekstra kig på velux. Det der 50x93 er sidehængt, dem jeg kiggede på var tophængte. Når man ser på priserne er der 75 kr. i forskel på det sidehængte og det tophængte vindue, i det sidehængtes favør. I.ø. så er det åbningen der er 50x93, selve vinduet er 66x118 og har type nr. F06 i forhold til de tidligere nævnte M08, S08 og P10.

Mvh. Carsten
Dejligt, komepetent svar Carsten! Flot!

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis