Palisade

Goddag!

Jeg vil have lavet en palisade i min gård. Jeg har en kraftig skrående grund og ved denne løsning vil jeg adskille gården fra haven. Niveauforskellen er ca. 1-1½ meter. Jeg vil anvende elstolper/tlfstolper eller hvad det er man kalder dem. På bagsiden skal jorden så føres op/ned. Hvordan får jeg bedst disse stolper til at stå fast nu og i fremtiden? Har tænkt mig at grave dem en meter ned og sætte 50*50 fliser op af dem. Bagpå vil jeg sætte spændbånd for at holde dem sammen. Det drejer sig om en strækning på ca. 15 meter.
Håber jeg har formuleret mig tydeligt nok ellers skriv.

På forhånd tak for svar smile

Mvh Mhoff
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tommelfingerregel er, at stolperne skal mindst lige så langt ned i jorden, som de skal over. Du kan evt. kompensere for dette ved at lave bagfald på palisaden.

Jeg ville bruge en trykimprægneret lægte (evt. tjæret) til at holde dem på plads - spændebåndet er ikke meget bevendt mod udadgående tryk.

Det vil være optimalt at dræne lige bag palisaden (groft grus, leca eller andet).

Men det bliver da en halvdyr løsning!???

Mvh.

Jan R.
Tak for svaret, Jan R. smile

Heldigvis har jeg mulighed for at få stolperne gratis. Men er det et must med dræn bag stolperne?
Har du (eller andre) flere gode ideer til hvordan jeg griber dette projekt an? Er der andre måder at lave det på? Jeg vil helst undgå at så skrænten med græs, da jorden blot vil erodere.
Andre måder at bruge stolperne på?

Mvh Mhoff
Nej, absolut ikke et must - men stolperne holder alt andet længere ligesom det vil formindske trykket på stolperne, hvis jorden bag er drænet (frosten vil gå ret dybt ved palisaden og alt andet lige trykke hårdere). Det vil gøre en stor forskel, bare du bruger sand til at fulde op med bag pælene.
Jeg ville klø på med at sætte dem op - men vinkle dem 15 grader, så behøver de i princippet ikke at komme i jorden (ville nok sætte dem en ½ meter ned - med sand i bunden (dræn)). Du kan evt. lægge en gang fibertex bag dem, så du slipper for udfaldende jord og alt for mange planter mellem pælene.

Mvh.

Jan R.
Du SKAL have dræn i bunden, da du kommer over 1m. i terrænforskel.

Pallisaden bør sættes i 10cm. jordfugtig beton, gerne lodret og drænet bør føres bort fra pallisaden, til brønd ell. faskine.

Det er en god ide med "Fibertex" ell. lign. bag stolperne.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis