Læse brændte DVD'er og CD'er

Hjælp - Hjælp

Jeg har en stationær Dell 4500 og en bærbar 1100 samt en DVD til fjernsyn.

Når jeg brænder en DVD på 4500 kan jeg se den på denne og kun denne og ikke på den bærbar eller på DVD'en tilsluttet fjernsynet.

Brænder jeg en CD'er med billeder gælder det tilsvarende. Brænder jeg den på 1100 og derefter nogle fra 4500 kan ikke engang de selv læse den (købt samtidigt, så kompatilitet gælder ikke!). De kører og kører og spørger om jeg ønsker at brænde noget.

Jeg har netop fået et prof. firma der leverer til fjernsyn mv. til at brænde en DVD fra noget jeg har optaget på Betavideo i 1980 (vores søn mv.). Jeg kan se den på 4500 og intet andet.

Normalt stopper de efter at have arbejdet som gale, og for PC'erne gælder, at de skriver "Dette program virker ikke" (såvel Stifinder som ACDC) så jeg kan lukke det.

Hvad gør jeg galt.

Jeg har endnu ikke kunne bruge min DVD til fjernsynet, som har reklame for at den tager DVD+ & -, CD, MP3 osv. osv.

Har nu prøvet siden oktober hvor jeg fik den faste DVD til fjernsynet, og den bliver kun brugt til købe DVD'ere og slet ikke som jeg havde tænkt mig.

Overvejer i min fustration at købe en DVD med harddisk, hvor jeg kan smide det hele ind, og så brænder den selv, for jeg gider snart ikke at bruge mere tid på det, men ville godt vente et års tid da 8 t.kr. er alt for dyrt endnu for en harddisk til 1.200 kr. og give 5.000 mere.

Mvh. JørgenE
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville have foreslået at forsøge med lavere brændingshastighed (1x), da nogle medier bliver brændt "sjusket" ved høj hastighed, men det lyder bare ikke rigtigt, når en prof DVD også giver kvaler sad

Hvad er det, du brænder? - Er det film-DVD-format, eller er det data?
Sørger du for, at skiverne er "Lukket"?
Har du prøvet med både -R, -RW, +R og +RW (chanceren skulle være størst med -R og +R, men i hvert fald DVD-en i den burde kunne håndtere begge dele)?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Citat fra JørgenE

På DVD'en er det egne videooptagelser. Jeg har prøvet på DVD-r og DVD+rw. På CD står der ikke noget men her er det kun billeder.


Kan du skrive lidt mere om, hvordan du fremstiller DVD-erne? Hvilken software du bruger, hvilke formater til filerne o.s.v.?

På dine DVD'er kan filmene enten være gemt i DVD-format eller som data. Hvis det "bare" er .AVI eller .MPG filer kan det være problemet (i hvert fald i forhold til din stand-alone afspiller.

På din DVD-afspiller skal der stå noget om, at den kan afspille DivX, MPEG2 eller lignende (det format, du gemmer i), ellers er du nødt til at brænde dem som "ægte" DVD-format, hvor der genereres en bestemt filstruktur på disken.

På den bærbare skal du sikre dig, at du har det rette codec til at vise filerne - hvis det er mpeg2 skal du som regel have en software DVD-afspiller installeret for at kunne se dem - det samme gælder, hvis det er DVD-format - prøv at sætte en købe-DVD i og se, om den kan afspille den. Hvis det er MJPEG (fra et videoredigeringsprogram) kræver det også et særligt codec.

Jeg forstår ikke helt det du skriver i første indlæg om billeder på de to maskiner - er det billeder, som er brændt på den bærbare, som efterfølgende ikke kan læses på hverken den bærbare eller den stationære, eller hvad?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg brændte først nogle fra den bærbare via MS's indbyggede software, så brændte jeg yderligere nogle fra den stationære også via MS, så der nu er 2 afsnit på CD'en, og ingen af maskinerne kan læse den igen. Der opstod ikke fejl under brændingen og i begge tilfælde afsluttede den med at meddele at alt var ok.

Mvh. JørgenE
Nu har jeg lige prøvet igen, men denne gang kun brændt fra bærbar. Nu kan den bærbar vise billederne mens den stationære siger CD'en er tom (egenskaber: anvendt 0).

CD'en kan nu vises på DVD'en til fjernsynet - fint.

Den prof. lavede DVD starter på fjernsynet og kører et par sekunder og stopper så. Ved tryk til næste kapitel sker det samme, bare for fuldstændighedens skyld (og vises fint på den stationære PC). Er der noget at sige til jeg er ved at blive vanvittig :roll:

Mvh. JørgenE
Annonce
Citat fra JørgenE

Nu har jeg lige prøvet igen, men denne gang kun brændt fra bærbar. Nu kan den bærbar vise billederne mens den stationære siger CD'en er tom (egenskaber: anvendt 0).


Hvor gammelt er drevet?? Hvis det er "helt vildt gammelt" kan det være, det trænger til en rensning, men det lyder underligt... Tilsvarende er det muligt, at drevet ikke undertøtter multisession, men hvis det er samme drev som du har brugt ved brændingen hænger det ikke sammen! Det samme gælder "lukning" af cd-en - det bør svjv aldrig være et problem at læse disken i en brænder, selvom den ikke er lukket!

Citat fra JørgenE


CD'en kan nu vises på DVD'en til fjernsynet - fint.


Det var da altid noget smile

Citat fra JørgenE


Den prof. lavede DVD starter på fjernsynet og kører et par sekunder og stopper så. Ved tryk til næste kapitel sker det samme, bare for fuldstændighedens skyld (og vises fint på den stationære PC). Er der noget at sige til jeg er ved at blive vanvittig :roll:


Næh, det ville jeg nok også være! Det sidste kunne godt være et problem med kvaliteten af brændingen. Hvis du har Nero (eller et andet "rigtigt" brænderprogram) kan du evt. forsøge at kopiere DVD'en, og tvinge din brænder til at brænde ved 1x hastighed - og brug en DVD-R.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Computerne er 3-4 år gamle (pentium 4).

Jeg prøver Nero med lavere hastighed.

Mange tak for hjælpen !

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis