Tilbygning - "stor" kanap

Jeg vil gerne bygge en "stor" kanap på vores eksisterende stue.

Vi har tre store vinduer og en terassedør. Dem vil jeg udskifte med en buet kanap som i midten rager ca 1½ meter længere ud end den eksisterende væg. Sådan en mellemting mellem en kanap og en egentlig udestue.

Er der nogle der har et godt bud på en god og billig leverandør af sådanne vindues-elementer?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Hans
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo ikke fordi jeg selv vil skrive alle indlæg i denne tråd, men da jeg havde skrevet indlægget blev jeg pludselig i tvivl, om det evt. ville være mere funktionelt og pænere med en vinkelret kanap/tilbygning. Fortsat ikke meget større end 1½ meter længere ud end den eksisterende væg står (og fortsat i glas). Selve åbningen er 3-4 meter.

Vores stue er ca. 12 x 4 meter og kanappen skal bryde det firkantede rum og give lidt ekstra fylde og lys.

Hvis siger lav-det-selv eksperterne?

/Hans
Du er ellers ganske godt igang...
Nå men når du skriver at et af formålene er at bryde det firkantede over stuen tror jeg med fordel du kan arbejde med skrå hjørner på din karnap.

Hvad angår en evt leverandør ved jeg ikke noget. Men hvad har du forestillet dig med tag på karnappen ??

Og hvordan kommer den til at ligge i forhold til dit nuværende tag ??

Måske et billede af huset, og gerne skitseret ind hvor karnappen er tænkt. Det tror jeg vil kunne hjælpe lidt på at kommentere muligheder og udseende....

MVH Njord
Vi har et forholdsvist stor udhæng, så den første halve meter vil være inde under det eksisterende tag. Jeg havde egentlig forestillet mig, at der skulle tagpap på kanappen. Resten af huset har eternittag.

Jeg vil forsøge at tage et par billeder i weekenden.

Foreløbig tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Hans
Så har jeg fået taget et par billeder af stue og hus. Det er hele vinduespartiet der påtænkes udskiftet (ca. 4,5 meter bredt).

Håber, at det giver en idé om projektet.

Med venlig hilsen

Hans
Hej

Det ser ud til at din karnap vil komme til at gå ret tæt på skel... Så vær opmærksom på at det ikke kommer til at virke klemt..

Mit råd til dig er nok at snakke med fx velfac, de har ofte nogle "arkitekt dage" hvor de har en arkitekt siddende for at give råd og vejledning omkring vinduer... Og dit projekt er grundlæggende en ny og anderledes vindues sektion i syuen. Og den skal så dels bryde stuens form og dels bringe lyset ind i stuen og gerne bringe hele haven mere ind i huset..

Ellers besøg Byggecentrum i Middelfart og gerne en af de dage hvor de har en arkitekt tilknyttet der kan give råd... Ud over det har de en permanent udstilling af rigtig mange bygge materialer hvor man kan se på disse og vurdere hvordan de føles for netop dig... Og en enorm brochure shop hvor der bestemt også kan hentes masser af inspiration.

Dejligt sted at besøge, se evt deres hjemmeside www.byggecentrum.dk Og husk de har åben i weekender og på hverdage... Altså den fysiske udstilling har venlige åbningstider... nettet er jo altid åbent :wink:

MVH Njord
Annonce
Tak for dit input. Jeg vil arbejde lidt videre med sagen.

Med venlig hilsen

hans
Tænk på lysindfaldet - hvis ikke karnappen får lys gennem taget, bliver din stue et stort mørkt hul......
Jeg ville arbejde i at fjerne en del af taget/udhænget over vinduespartiet og sætte en glas/alu karnap på (med tag i glas). Dermed vil du alt andet lige få mere lys ind i stuen, end du gør nu.

Det firkantede indtryk i stuen kan du nemt bryde ved f.x. at sætte en skillemur op i rummet, f.x. ved spisebord eller "tv-området" - tror faktisk ikke karnappen vil bidrage særligt til at fjerne dette indtryk....

Mvh.

Jan R.
Det lyder spændende. Nu er det jo ikke så meget jeg kan fjerne, da der jo er 1. sal på huset - så stort er udhænget heller ikke. Men jeg vil da bestemt overveje et glastag

Jeg kom til at tænke på, om jeg uden problemer kan fjerne de eksisterende vinduer og rykke det hele lidt længere ud. Jeg formoder ikke, at vinduerne bærer noget i sig selv, og at remmen (eller hvad det nu hedder ovenover disse) er stærk nok til at bære hele åbningen - eller tager jeg nu noget for givet?

/Hans
Problemerne med glastage er at hvis de bliver for stor i sydvendte områder giver de umådelig meget varme... Det opleves i mange gamle udestuer/vinterhaver...

Hvis du ser på hvordan vinterstuer/udestuer bygges idag er det oftest med fast tag og måske et enkelt tagvindue pga ventilationen.

Jeg er ikke nødvendigvis modstander af glastage, men man skal tænke sig lidt om inden man bygger dem i store størrelser.

Desuden tror jeg bestemt ikke det vil blive et mørkt hul... Hvis du laver karnappen med fast tag.

Men tal med de folk der er rådgivere der er ansat hos de forskellige vindues fabrikker. De burde kunne rådbive lidt om dette.

Hvis du ser nye huse, et plan og ellers standard 2000 - 2005 modeller :oops: Så ser du ofte en karnap rykket ud i stuen, men her er karnappen ikke rykket længere ud end selve taget, altså i udhængets dybde. Og ofte er samme løsning valgt i køkkeneren på de samme huse.

Så du kunne også besøge en husudstilling for at se lidt på hvordan det kan laves !

Desuden afhænger lyset meget af farven på udhænget... Lyse varver vil kaste lys ind i huset.

Bare en ide :idea:

MVH Njord
Det med varmen burde kunne løses med varmereflekterende rude, men hvor godt det virker er jeg ikke sikker på.

Jeg har før været med til at lave karnapper på et hus. De blev alle holdt inden for udhænget, trods det, gav det den ønskede effekt.

Disse karnapper var kun i alm. vindueshøjde (ca. 90 cm. over gulv), under dem blev lavet en "buet skål" som blev beklædt med kobber.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis