Træbeklædning af husgavl

Hej

Jeg vil gerne beklæde min husgavl med træ - pt. er den rå pudset.
Der sidder et vindue midt i gavlen.
Jeg vil gerne beklæde den således at brædderne sidder vandret - synes det ser bedst ud...nmodefænomen måske :roll:
I forbindelse med beklædningen vil jeg gerne isolere gavlen samtidigt - pt er der uisoleret hulmur.

Mit spørgsmål er hvordan det gøres.
havde forestillet mig at sætte lægter på væggen, isolering imellem og så beklædningen udenpå, er klar over der skal være hulrum mellem isolering og beklædning - hvor meget?
I bunden vil jeg montere noget net (hvad) for at holde fugle og bier ude, men hvad skal man montere?

Nogen der har foretaget en sådan behandling og kan hjælpe med hvordan det skal udføres? Evt links til sider der viser det.
Jeg har planer om at beklædningen skal være trykkede brædder som males.

Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke selv udført det, men mine svigerforældre havde det, på det hus, hvor de boede før. Det var udført sådan, at der var skruet noget 1" tyk træ på gavlen lodret, og derefter beklædt vandret. Der var lukket i bunden, bortset fra nogle ventilationshuller.
Det så rimeligt ud, og fyldte ikke for meget.

Jeg vil foreslå, at du sætter isoleringen indvendigt, udfra det syn, at du skal have et stort udhæng, for at den omtalte konstruktion ikke kommer til at se for tung ud på huset, det er ren kosmetik, men ikke desto mindre noget der skal tænkes over.

Mvh. Carsten
Citat fra Martin R

Jeg vil gerne beklæde min husgavl med træ - pt. er den rå pudset.


Jeg har selvfølgelig ikke set dit hus, men jeg tror, det vil nedsætte værdien, hvis du beklæder med træ - det har altid været mit indtryk, at trægavle var noget man brugte fordi det var billigt, og i øvrigt kræver det vedligeholdelse.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Carsten Weye

Jeg vil foreslå, at du sætter isoleringen indvendigt, udfra det syn, at du skal have et stort udhæng, for at den omtalte konstruktion ikke kommer til at se for tung ud på huset, det er ren kosmetik, men ikke desto mindre noget der skal tænkes over.


Det er ikke min plan at opsætte 300mm isolering, men nærme 150 det er der plads til under udhænget - glemte lige at sige at der under gavlen er en bygning med build-up tag. Så når man ser det nedefra vil man ikke kunne se at der er isoleret
Det er bare i orden Martin, det var sådan set også bare lige for at gøre opmærksom på det.

Mvh. Carsten
Bare en tanke:

150 mm isolering lyder som om gavlen ikke bliver flyttet ret meget. Men med luftspalte og beklædningsbrædder vil ydersiden af facaden jo nemt bliver flyttet noget der ligner 25 cm længere ud end den er idag, og det er altså ret meget.

MVH
Kim

MVH
Kim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Hvad med at beklæde med diagonalskifer istedet for træ.
det kræver ikke vedligeholdelse og ser pænt ud, kan fås i mange farver.
bare en tanke. :wink:

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hvis du vælger løsningen med udvendig isolering, så skal du være opmærksom på, at der kan komme en forholdsmæssig stor kuldebro rundt om gavlen sad . Du skal sørge for en isoleret overgang mellem tagisolering og den nye gavlisolering.

Mvh. Thomas.

Mvh. Thomas
Hej

Jeg har opsat 150 mm isolering på stålskelet. Uden på er der vindpap, 25x50 afstandslister og yderst 23x150 lærketræ (vandret).
Det er blevet rigtigt godt. Alt i alt fylder det 200 mm.
Du kan evt. komme forbi og se på det. Jeg bor i Herlev (Sjælland).

Mvh Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.

Det lyder som et godt tilbud.
Jeg bor selv i Hvidovre, så det er jo lige om hjørnet. Kan jeg få dig til at sende mig en mail, med dit tlf.nr. så vi kan aftale tid? [email protected]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også