GAS vs OLIE

Hej med Jer,

Er der nogle der har nogle erfaringer i forbindelse med besparelse i skift fra olie til gas eller piller/korn, hvad har I sparet?

jeg bruger ca 2700 Ltr olie til 224 m2

1) jeg har fået oplyst at en ny kondencerende gaskedel komplet koster omkring 20000 + montering, lyder det rigtigt?

2) OLIE til piller hvad spares i drift
3) salamander ombygges til piller/korn/brænde, pris?
4) OLIE til gas hvad spares i drift

på forhånd tak
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget forstand har jeg ikke på det, men da vi fik nyt gasfyr kostede det 38.000 inkl. montering. Vi har 186m2, så dit fyr skal nok ikke være mindre end vores - da vores fyr står i kælderen kostede skorstenen lidt ekstra, da der var landt til toppen smile men jeg tror stadig 20000 er lige i underkanten.På mig lyder 2700l olie heller ikke voldsomt,da det er et stort hus, men det er måske fordi jeg har været vant til store varmeudgifter :wink: se tidligere indlæg.
2700 Ltr olie til 224 m2 - den installation tror jeg ikke jeg ville pille ved det lyder meget billigt.
Hejsa.
Vi skiftede i 2000 til en pille stoker fra et oliefyr.
Godt nok et gammelt men velfungerende oliefyr.
På det tidspunkt kunne vi fyre 78 M2. op for Ca. 16000 i olie.
Det skal dertil siges at huset ikke var vel isoleret,men dog med thermo-ruder.Senere har vi udvidet husets areal til 185 M2.Total gulvvarme i stue plan og tre radiatorer på 1.sal.Nu er huset godt isoleret,og vi fyrer årligt for ca.6000-7000 med vores stoker. Der til kommer ca 1.5 mtr.brænde til vores ovn. Efter min udregning en rigtig god investering.
Stokeren er en Pellx og kedlen er en gammel Salamander fra før Kristi fødsel. Jeg vil dog sige at Salamanderen ikke er den kedel med den bedste varme udnyttelse,men kan sagtens bruges hvis investeringen i et komplet anlæg er for stor i en "mundfuld". De moderne pladejerns kedler
skulle efter sigende give en bedre udnyttelse.

Hilsen en glad smed på piller.

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Du kan købe et komplet stokeranlæg for lige under 20.000,- men du skal selv mont. Jeg købte en Tatano 2202 ved VVS-grossisten for små 2 år siden, og den virker bare. Min svigerfatter fik mont. en pellex for nogle år siden, og det han spare på at fyre med piller, bruger han på rep. udgifter til VVS manden, så mit råd hold dig fra Pellex.

Jeg kan ikke svare på hvad vi spare i forhold til olie, for før havde vi kun en brændeovn, men vi bruger ca 25 kg piller om dagen, til at opvarme 91 m2, der er gulvvarme i hele huset.
Annonce
Som udgangspunkt bruger man ca. 2 kg træpiller pr. liter olie. Så kan du selv regne den aktuelle besparelse ud ved at kigge på priser - de svinger afhængig af leverandør, geografi, leveringsform, kvalitet og mængde! At ombygge en salamander til piller kan ikke koste meget - det er vel højest en flangeplade, der skal tilpasses?

Men med det lave olieforbrug skal du ikke bruge mange penge på udskiftning før det er en dårlig forretning! Ud over selve fyret skal du også lave plads til opbevaring - enten en automatisk løsning med en silo med transportsnegl (dyrt og/eller besværligt at etablere) eller sække, som er dyrere i drift og desuden kræver en del manuelt arbejde.

Der findes mange forskellige brændere. Pellex er vist ikke særligt udbredt i DK, og jeg synes ikke, det er en af dem, der står meget om på www.pilleklub.dk. Den mest udbredte "løse" brænder er vist TB-mini ( www.biovarme.dk ), men selvom de fleste er glade for den kræver den vist en del arbejde at passe, da den ikke er selvrensende, og har nogle sliddele, der skal skiftes ret tit. Jeg har en Ecotec/Bioline, der fungerer efter et lidt andet princip - den kan køre i måneder uden pasning, hvis der ellers er plads til asken i kedlen, og den har ikke kostet meget i vedligeholdelse i de 3½ år, jeg har haft den.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej

TB mini er en god pillebrænder, simpel, men kræver nogen pasning, 1-2 gange pr uge i fyringssæsonen. Er også i visse tilfælde ubehageligt følsom for dårligt skorstenstræk. Idag ville jeg nok købe en bioline, velvidende at den er betydeligt mere teknisk kompliceret.
Sparer i øvrigt omkring 10.000 kr pr år ved at bruge piller frem for olie. Har 168 kvm 1½plans parcelhus fra 1977. Bruger 6tons piller = ca 7500 kr
og vi bruger al den varme vi overhovedet kan holde ud.
Kan (varmt) biggrin anbefale systemet, under visse forudsætninger.

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

Idag ville jeg nok købe en bioline, velvidende at den er betydeligt mere teknisk kompliceret.


Det er rigtigt, at den er mere kompliceret, og det kan godt være lidt svært at gennemskue, når noget er galt, men som regel er det til at finde ud af - der er jo ikke noget, man ikke kan skille ad (bortset fra gearhuset) smile

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Må jeg tillade mig igen at anbefale olie-brugere at melde sig ind i energiteknisk klub, med deraf følgende rabatpris på olie.
Brug søgefunktionen, søg på "energiteknisk".

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det er med stor forundring jeg læser disse sider/indlæg. Jeg forstår simpelt hen ikke hvad der får folk til at lave alle de krumspring for at spare lidt penge på varmeregningen. Så vidt jeg kan se, står især besværet og besparelsen slet ikke mål med investeringen. Når man ser hvad folk køber af unyttigt skrammel og tror de - tidsbesparende dimser, det være sig til bil, båd, telefoner, kameraer, PC, scannere og hvad ved jeg. Næe, men smide smide 20 - 50000,- efter pillefyr, solvarme og alskens underlige varmekilder for at spare et par hundrede liter olie om året det gør man gerne. Behold hellere den gamle varmekilde og brug pengene på noget bedre isolation og spar besværet med asketømning, plads til piller, både dem til hovedet og fyret. :?
Hilsen fra en med et moderne oliefyr og gulvvarme overalt. biggrin biggrin biggrin
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis