Ombygning af stald, (understøtning af loft mv.)

Jeg har en gammel staldbygning, hvor der er et af disse 'buede' lofter mellem jernprofiler. Det er så vidt jeg kan se lecaelementer.
Nu vil jeg lave lidt om. Lave en portåbning med en muret bue, eller 'hank' over.
Er det så nødvendig med anden understøtning hvor porten er, eller kan buen bære? Åbningen skal ca. være 2,4 m.
Det er jo bygget så dan op at der på langs af bygningen er 2 jernprofiler i hele staldens længde, og disse understøttes så pr. 2 meter eller lign. af lodrette jernprofiler.
Nogle af disse skal jo væk for at bilen kan komme ind! smile
Så er det vel nødvendig med en anden understøtning? Evt. en kraftigere jernbjælke under loftet på tværs inde i garagen, som så kan hvile på muren i hver side??
Og hvor stor skal sådan en være for at bære sådan et loft? Der bliver jo et spænd på godt 3 meter?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at svare på ud fra dine oplysninger, men du kan vel nøjes med at fjerne én af søjlerne, som står pr. 2 m.
Mit forslag, som selvfølgelig skal beregnes, må gå på følgende:
Efter nødv. afstivning, fjernes det nødv. antal søjler. Herefter sættes to nye søjler, med den mindsteafstand imellem, som du har brug for, husk at tænke på murfalse osv. Hvis beregningen falder heldigt ud, kan du nøjes med dette, ellers må der forstærkning af hovedbjælke til.
Men jeg synes, du under alle omstændigheder skal tage fat i en ingeniør.

Mvh. Carsten
Jeg vil også sige at det er lidt svært at se hvad der bæres. Du skal lige checke hvad der vejer ovenover, har du fx en masse hjørnespær gående ned på en af de lodrette.... ja så SKAL den understøttes.

En " kleinerbue", de gamle over vinduerne og portene, kan sagtens bære sig selv og den mur der er over dem. Men det er værd at lægge mærke til at de kun bærer noget fordi de leder trykket til siden, og mørtelen mellem stenene holder KUN fordi den fylder noget. De holder altså ikke i længden til vibrationerne fra et tag der hviler på midten af en 2 meter bred bue.

Man kan lave en beton forskalning med jern i, til bagmur for buen af kønne sten, den kan holde til en masse, så kan stenene på forsiden bare se kønne ud.
H profiljern er nutidens løsning, men det ser ud af H til.
Til gengæld kan man hejse sin motor op i den.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis