ny køl på juet

jeg har et juet sejlbåd på 5,5 meter med to køle. denne type båd er født med to køle, men det har den ulempe, at jeg ikke kan gå ret tæt til vinden (50-60 grader). jeg kunne derfor godt tænke mig at lave en normal køl og montere i stedet, men mit problem er at jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal lave forstærkningen til en ny køl!! er det nok at støbe en stål plade fast indvendig, eller skal der mere til??
endvidere er jeg lidt i tvivl om placering - jeg regner med at hvis jeg laver den samme areal som de to gamle og placere den samme sted på båden, vil jeg ikke ændre på ror trykket.

er der nogle herinde der har nogle gode råd til hvad jeg skal gøre, eller nogle links til en hjemmeside med gode råd??

selvgjort er velgjortbiggrin .........sommetider
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Schmidts.
Jeg kender udmærket din bådtype og har også prøvet at sejle nogle gange iden netop fordi ejeren påstod det samme som du.
Det er dog udelukkende et spørgsmål om trimning af båd og sejlføring.
Og så skal du tænke på at båden ikke er beregnet til nogen form for kapsejlads !!
Bådtypen med to køle har den fordel at du kan gå længere ind under kysten og at din venderadius er mindre i forhold til en langkølet båd, dette har betydning for dit kryds også.
Så jeg vil anbefale dig at tage endnu en sæson inden du begynder at experimentere, eller simpelthen finde en anden bådtype.
Du vil aldrig opnå det optimale ved at ændre på den du har nu for det er faktisk ikke nok bare at ændre kølen du skal også ændre skrogets facon hvis du vil lave den om til en langkølet båd.

M.h. Håndværkeren
hej

det var heller ikke min mening at lave en langkølet båd, men en dyb køl - eventuelt med en bulb. Men jo - jeg har også overvejet at finde en anden.

mvh

stefan

selvgjort er velgjortbiggrin .........sommetider
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis