Godkendelse af elinstallation

Jeg har lige trukket el på min loftsetage, og det er lavet efter alle foreskrifter, eller ihvertfald dem jeg kender til!!

Skal jeg have en godkendelse af installationen fra en autoriseret installatør?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Knaldperle

Men det er stadig dig der hænger på dem i en evt. forsikringssag!! smile


Kan du uddybe lidt? Hvis installationen er godkendt af en autoriseret installatør, tager han vel netop ansvaret for, at de er lovlige?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Han kan sagtens sige at det der er lavet er lovligt, men jeg tror ikke du kan slippe uden om ansvaret. Du må jo ikke selv trække den slags.
Det kan dog godt være at det kan lade sig gøre i dit tilfælde, hvis alt er synligt og tilgængligt.
Jeg ved blot at den almindelige "el-attest" som nogle installatører udfører ikke overdrager noget ansvar. Han siger blot at det ser lovligt ud.
Du får ikke en installatør til at tage det juridiske ansvar for et stykke arbejde hvis han kun får omkring 500,- for det. (så er han da ikke rigtig klog smile )
Det kan godt være at det lige præcis i en forsikringssag, fritager dig for ansvar, men så er det forsikringsselskabet der kommer til at betale, og ikke installatøren.

Jeg kan mærke jeg er ved at rode mig ud i noget jeg ikke har alt for meget forstand på, så tal med en installatør biggrin biggrin

Venlig hilsen
Kasper
Jeg vil mene at udøveren står til en bøde for at lave noget arbejde der er ulovligt, men det er næppe sansynligt, for en aut. el-installatør må umuligt underskrive nogen som helst erklæring om godkendelse, hvis ikke han har undersøgt at det rent faktisk er i orden. Det han ikke har kunne se, må han kræve at få synliggjort for at kunne afgive erklæringen.

Mvh. JørgenE
Annonce
Citat fra JørgenE

for en aut. el-installatør må umuligt underskrive nogen som helst erklæring om godkendelse, hvis ikke han har undersøgt at det rent faktisk er i orden.


Det gør han vel reelt, hver gang han har sat en svend til at lave noget? Om han vil tage risikoen med en ikke-uddannet er vel hans valg? I øvrigt har jeg aldrig fået nogen erklæring om godkendelse, kun en faktura - skal man have det?

Det er mit klare indtryk, at hvis en installatør sætter et hjemmefusket kabel til tavlen (og skriver en faktura på arbejdet), så påtager han sig ansvaret for, at det udførte er korrekt og lovligt. At "fuskeren" så muligvis har begået noget ulovligt må være sagen uvedkommende.

Er jeg helt galt på den?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Det er ejeren og brugeren der er ansvarlig for installationen. D.v.s. at hvis du f.eks. er lejer, er du også ansvarlig for den installation der er i boligen eller andet. Det være sig ulykke eller brand el. lign. omstændigheder.

El-installatøren er ikke ansvarlig for installationen. I øvrigt har jeg lavet flere tusinde stykker el-arbejde over hele Sjælland og de omkringliggende øer i det firma jeg har været ansat, uden min mester (El-installatøren) har set arbejdet overhovedet. Det samme gjalt for de ca 10 andre ansatte i firmaet.

m.v.h. N.G. Larsen
I.flg. det nye stærkstrømsreglement må man lave det hele selv, hvis man har den fornødne viden, men det skal stadig godkendes/certificeres, af en aut. el. inst.

Hvis el-installationen ikke er "godkendt" af en aut. dækker forsikringen ikke, i tilfælde af brand, i el-inst.

Hvis det er "godkendt" af en Aut. dækker forsikringen.
Citat fra smeden

Hvis det er "godkendt" af en Aut. dækker forsikringen.


Men hvad skal der til, for at det er godkendt? Er en faktura på tilslutningen nok, eller skal man have dokumentation for, præcis hvad installatøren har lavet?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Mon ikke det er nok, hvis der står "Kontrol og tilslutning af installation" på fakturaen :!: Jeg mener, så behøver man vel ikke yderligere dokumentation.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis