Godkendelse af elinstallation

Jeg har lige trukket el på min loftsetage, og det er lavet efter alle foreskrifter, eller ihvertfald dem jeg kender til!!

Skal jeg have en godkendelse af installationen fra en autoriseret installatør?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Jeg har lige trukket el på min loftsetage, og det... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo sikkert det er jo dokumentation for at det er udført af en Aut. Men jeg tror at hvis det er en ombygning/tilbygning skal det meldes til teknisk forvirring li'som hvis det er VVS
Citat fra Elektrikeren

El-installatøren er ikke ansvarlig for installationen. I øvrigt har jeg lavet flere tusinde stykker el-arbejde over hele Sjælland og de omkringliggende øer i det firma jeg har været ansat, uden min mester (El-installatøren) har set arbejdet overhovedet. Det samme gjalt for de ca 10 andre ansatte i firmaet.


Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at tro, at der ikke følger et ansvar med en autorisation - det plejer der mig bekendt at gøre (i hvert fald inden for servicefag), og det hænger jo netop sammen med, at man som lægmand ikke har mulighed for at vurdere, om arbejdet er udført korrekt og lovligt.

Jeg er godt klar over, at mester ikke ser alt, hvad hans svende laver, men mig bekendt er det stadig ham, der garanterer lovligheden (gennem ansættelsesforholdet) - en elektriker(svend) må jo heller ikke udføre elarbejde i sit eget hjem, hvis det ikke sker i regi af firmaet (ud over det, vi alle har lov til).

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Så fik jeg endeligt taget mig sammen til at tilmelde mig som bruger, efter at have været med på " sidelinien" i flere år.

Det er denne tråd der er årsagen pga. alle dens gætterier og antagelser!

Jeg vil først sige, at det ikke skal opfattes som moraliseren for hvor meget den enkelte selv udfører, det er et vælg man selv tager!

Alle oplysninger kan ses på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

Det er ulovligt at udføre installationer selv(det er tilladt at udskifte afbrydere og stikkontakter samt at hænge lamper op i private boliger)
alt andet skal udføres af en aut.installatør eller montører ansat af denne.
Se:Elinstallatørloven § 2 og 3 http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030098929

En aut.elinst. må ikke påtage sig ansvaret for arbejder der er udført af andre, derfor kan han ikke udstede en attest eller andet på godkendelse af elarbejde udført af eksempelvis ejeren af boligen.
Arbejde udføres af montører og lærlinge i den aut. elinstallatørs firma på dennes ansvar for at det er korrekt udført i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen.
Der skal være et ansættelsels og ledelselsforhold.
Se: Elinstallatørloven § 11
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20010030105-REGL-3e

Det er ejeren og brugeren der er ansvarlig for installationen, det står klart og tydeligt i stærkstrømsbekendtgørelsen.
Se: Stærkstrømsbekendtgørelsen § 621

Det blev et langt indlæg, jeg håber at de indsatte links virker ellers må I lige bære over med en begynder i LDS.

Hilsen KimK
Tak! Dejligt at få nogle fakta på bordet smile

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
KimK, der var rart med nogle fakta.

Men en ting er hvem der er ansvarlig (som så er ejeren) en anden ting er hvem skal betale hvis der går ild i lortet?

Hvis installationen er lovlig vil jeg tro at forsikringsselskabet bare betaler.

Hvis installationen er ulovlig, hvad så?
Forsikringsselskabet vil sikkert begynde at lede efter en ansvarlig? Hvis det er lavet i din ejertid (det skal forsikringsselskabet først sandsynliggøre) vil de sikkert kigge på dig.
Hvis du har kvitteringen fra en installatør vil de sikkert kigge på ham.
Hvis du ikke kan finde kvitteringen fra el installatøren eller huske hvem det var, hvad så. Retspraksis i DK siger jo, at man skal have gjort noget ansvarspådragende for at blive dømt. Har man det hvis man ikke kan finde kvitteringen?

Summa summarum, vil det ikke være svært for forsikringsselskabet at vinde en sag uanset hvad der er foregået?

Det var vist flere spørgsmål end svar......

mvh
Jens
Annonce
Citat fra marla05

Jeg har lige trukket el på min loftsetage, og det er lavet efter alle foreskrifter, eller ihvertfald dem jeg kender til!!

Skal jeg have en godkendelse af installationen fra en autoriseret installatør?



læs dette så får du svar.http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/cases/el_og_gds.php
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis