Fedtudskiller/filter

Hej...

Som nybagt kolonihaveejer melder sig nogle spørgsmål i ny & næ.

Jeg er begyndt at få nogle problemer med mit køkkenafløb.

Vores have er ikke kloakeret, så er der nogle kan kan belyse den typiske måde vores afløb fungerer på, da det lige nu er stoppet, og løber over.

Udenfor mit køkkenvindue har jeg ligesom en lille brønd med et dæksel på, denne er begyndt at løbe over når jeg bruger min vask.

Jeg har haft lettet på låget, og konstateret at vandet (eller hvad man kalder denne ildelugtende masse) står højt, og ikke rigtigt falder hvis vi ikke har brugt afløbet en uges tid.

Som jeg har forstået det, er denne brønd kun første del af en kæde, og mit spørgsmål går lidt på, om jeg typisk skal have fat i en suge-kloak-fætter for at få tømt af, eller kan jeg skabe noget liv i det, hvis jeg graver lidt rundt i bunden af brønden ?

Som jeg har forstået er denne brønd koblet sammen med en anden brønd, og vil denne brønd typisk fungere som faskine ?

Jeg havde overvejet at få gravet en eller 2 faskine blokke ned til køkkenafløbet, men jeg skal jo først have styr på at jeg ikke fylder disse med fedt og slige sager.

Håber nogle sidder inde med de viiise ord, det plejer i jo :lol:

Mvh.

Kim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Tidligere brugte man at lave en såkaldt "køkkenbrønd" der skulle tage afløbet fra køkkenvasken, men den er idag ikke lovlig. Fedtet fra opvask m.m. sætter sig nemlig fast i brønden og det er svært at få det løsnet igen. I en kolonihave tror jeg desværre også at afløbssystemet ikke lever op til kravene til til nedsivning. Fedtholdigt spildevand (gråt vand) må ikke afledes til faskine, men kan du ikke få fat på nogle tegninger over det udførte arbejde og skrive lidt mere om det, så kan vi måske hjælpe lidt mere. Er der andre i foreningen, der har afløb af samme type ? Må der i det hele taget laves afløb ? Hvis ja, hvad er så kravene ?

Mvh. asn
- Jeg havde på et tidspunkt et hus med samme afløbssystem, her var løsningen at jeg et par gange i løbet af året manuelt tømte fedtbrønden. så fungerede det hele igen. Husk blot på at du ikke skal hælde hvad som helst i din køkkenvask.

Lovligheden ved jeg intet om, men jeg ved at storkøkkener har det samme system, så ulovligt er det næppe.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej Pema.

Køkkenbrønden som fedtudskiller er i dag IKKE lovlig. Storkøkkener og andre har en dertil indrettet fedtudskiller og den er ikke opbygget som en køkkenbrønd, der typisk består af en betonbrønd uden vandlås. Med vandlås, som jeg også har set det udført, går det helt galt, her kan fedtet jo ikke passere vandlåsen.

Mvh asn
Hej

Hvis du har septiktank, kan vandlåsen fra køkkenbrønden og til septiktanken være stoppet.
Denne skal spules ren, og brønden evt. tømmes.
Jeg har haft samme problem.
Hvis det er en brønd med vandlås, hjælper det ikke at tømme den, da låsen sidder ca. 1/3 fra toppen af brønden, sådan at der altid normalt står vand i den.

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Citat fra kewin lund

Hej
Hvis det er en brønd med vandlås, hjælper det ikke at tømme den, da låsen sidder ca. 1/3 fra toppen af brønden, sådan at der altid normalt står vand i den.Kewin


Det er jeg lidt i tvivl om, som skrevet har jeg hørt at fra min brønd skulle der være en kanal til en anden brønd, eller noget i den stil :?

Men hvis jeg bruger min vask stiger vandet over "låget" på min brønd.

Hvad er alternativet til en sådan løsning, da den åbenbart ikke er lovlig ?

Mvh.

Kim
Annonce
Hej K7

Hvis du siger du har hørt at der er et rør fra brønden til et andet sted, vil jeg næsten vædde om at der er vandlås i og at den er stoppet.....
Prøv at tømme brønden manuelt, og prøv at mærke rundt i kanten ca. 1/3 af brøndens dybde nede om der ikke er et "blødt hul".
Hvis ja, så rens med en haveslange eller højtryksrenser med kloakdyse på.

Hilsen Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej Kewiin, tak for dit råd....

Da jeg kiggede lidt nærmere på den idag, var "vanstanden" ligesom faldet lidt, og der var et hul i siden af brønden et stykke under toppen, og et stykke over hullet til vasken, dette prøvede jeg at spule med fuld drøn på haveslangen, og den tog godt imod vand, så det virker som om jeg har fået hul igennem systemtet.

Tak for hjælpen.

Mvh.

Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis