efterisolering ?



Vi har en skunk, hvor der er isoleret med 50 mm rockwool. Ønsket er at øge denne isolering. Sætter jeg ekstra lægter ovenpå de nuværende og så sætter mere isolering på ?
Skunken er imellem vores stue og taget.

Loft: her ligger der 100 mm. Ønsket er også her at øge isoleringen. Men lige hvordan gøres det ? Den nuværende isolering ligger imellem hanebjælkerne ?. Vil det ikke give problemer hvis jeg bare ligger isolering udover dem ? Eller skal "banerne" bevares :?:
Der er også en gangbro af træ deroppe.


Det er en lejelejlighed, så skal udlejer kontaktes ?
da vi får en rimelig stor efterregning på varme, vil det jo nok kunne betale sig at ofre lidt penge på noget mere isolering.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
inden du begynder med isolering skal du lige vende omkring byggemarkedet/tømmerhandelen og få fat i Rockwools lille lune til efterisolering , her er alle tegninger og anvisninger til hvordan du skal gøre

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
jeg har kigget på disse sider, men de giver ikke noget svar på den situation. Så ?
Har da også den lille lune...
Lad os starte med loftet.

Her er di isolering liggende mellem bjælkerne og ligger fra side til side på huset. Din efter isolering kan du fint lægge langs på huset. Men det kan blive svært at gøre fysisk... Start evt med at lægge nogle skråt skårne bats ud mellem bjælkerne helt ude under taget. Der skal dog være plads til lidt luftcirkulation... afhænger af hvilket tag, undertag osv..
Disse bats gør at du kommer lidt ind hvor der er lidt plads og du kan så vælge at lægge banerne, gerne ruller, på langs eller tværs, efter eget valg.
Din gangbro må du hæve for at få plads til isoleringen.
Husk at jo færre samlinger og at de samlinger du får helst skal ligge forskudt i forhold til de undeliggende baner.

Hvad angår din skunk er jeg ikke helt sikker på jeg fortsår havd du mener.. hvor vil du placere de ekstra lægter ??? inde i stuen og så sætte en gipsplade op indvendigt ?? eller hvad ???

Selve skunkrummet kan du afhængig af størrelse kravle ind i og isolere bagfra med batts... Hvis der ikke er plads og der er et undetag kan rummet blæses fuld med granulat.. Ellers er der kun at isolere udefra og sætte en ny væg op i stuen.

Skråvægen kan du være uheldig at den isolering der engang har været måske er gledet ned i skunken... Check dette.. Hvis det er tilfældet kan du med en del tålmodighed og arbejde trække ny isolering ned ad skråvægen ovenfra. Men det skal nok være batts for at de er faste nok til operationen...

Da det er en leje lejlighed vil jeg helt sikkert anbefale dig at du kontakter udlejeren... Principielt behøver han jo ikke mene at det du laver er en forbedring... og hvis du laver en ny beklædning indvendigt i stuen er der måske problemer med at rummet bliver lidt mindre.. og den finnish du laver på arbejdet behøver han jo ikke syntes er ligeså OK som du gør...

Så i værste fald kan du lave arbejdet een gang og når du flytter så kan du komme til at betale en håndværker for at gøre det en gang ekstra....

Hvor længe påregner du at blive boende ??
Det kommer jo til at koste en del, så på trods af varme besparelse og eget arbejde vil du nok skulle påregne at blive boende i lejligheden mindst 5 år hvis du "nøjes" med en isolering på loft og i skunk. før der er balance i regnskabet, og måske mere...

MVH Njord
Citat fra "njord"

Lad os starte med loftet.

Her er di isolering liggende mellem bjælkerne og ligger fra side til side på huset. Din efter isolering kan du fint lægge langs på huset. Men det kan blive svært at gøre fysisk... Start evt med at lægge nogle skråt skårne bats ud mellem bjælkerne helt ude under taget. Der skal dog være plads til lidt luftcirkulation... afhænger af hvilket tag, undertag osv..
Disse bats gør at du kommer lidt ind hvor der er lidt plads og du kan så vælge at lægge banerne, gerne ruller, på langs eller tværs, efter eget valg.
Din gangbro må du hæve for at få plads til isoleringen.
Husk at jo færre samlinger og at de samlinger du får helst skal ligge forskudt i forhold til de undeliggende baner.

Hvad angår din skunk er jeg ikke helt sikker på jeg fortsår havd du mener.. hvor vil du placere de ekstra lægter ??? inde i stuen og så sætte en gipsplade op indvendigt ?? eller hvad ???

Jeg vil sætte lægter og ekstra isolering ovenpå/udenpå eksisterende isolering.



Da det er en leje lejlighed vil jeg helt sikkert anbefale dig at du kontakter udlejeren... Principielt behøver han jo ikke mene at det du laver er en forbedring...

Hvor længe påregner du at blive boende ??
Det kommer jo til at koste en del, så på trods af varme besparelse og eget arbejde vil du nok skulle påregne at blive boende i lejligheden mindst 5 år hvis du "nøjes" med en isolering på loft og i skunk. før der er balance i regnskabet, og måske mere...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis