hvilken trægulv

jeg er ny i dette forum, men jeg håber at i kan hjælpe mig.
jeg skal lægge nyt trægulv og vil have gulvvarme (vand) under. jeg har tænkt på at lægge det hele ovenpå det eksisterende gulv (gammelt plankegulv). mit problem er at jeg har fået at vide jeg ikke må lægge planker igen, da det ikke kan tåle varmen fra gulvvarmen, det er kun parketgulve der ikke giver sig.
et andet problem er, jeg ikke ved hvilken slags plader jeg skal lægge rørerne i til gulvvarmen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg forstår dig ret, vil du lægge et nyt trægulv ovenpå det gamle plankegulv med vandbåren gulvvarme imellem? Det lyder mildt sagt som en utraditionel løsning. Jeg vil stærkt tilråde dig at lave det på den rigtige måde. Dvs. op med det gamle gulv, læg gulvvarmeplader (f.eks. wirsbos) på forskalningsbrædder (på lægter der er fastgjort mellem strøerne) - i varmepladerne lægger du varmeslangerne. Herefter en gang gulvpap og tilsidst gulvet. Du kan sagtens få planker, der er beregnet hertil, f.eks. junckers.

Da konstruktionen er en anelse kompliceret, og det er vigtigt at gøre det rigtigt bør du f.eks. læse mere på http://junckers.techinfo.wp.dk/ og på wavins og wirsbos hjemmesider. her kan du finde tegninger og tekniske anvisninger.


Jeg har selv været turen igennem på 1. sal, hvor jeg har brugt junckers 20,5 mm massiv ask planker. Det virker særdeles fremragende, gulvet har på intet tidspunkt slået sig. Det er dog meget vigtigt, at du bruger et shunt-anlæg, så du kan holde overfladetemperaturen under 27 grader.
jeg takker mange gange for svaret. jeg tror at jeg nok har været lidt for doven, ved ikke at ville fjerne gulvet og bare lægge det hele ovenpå.
jeg vil gøre som du siger det lyder som den rigtige måde, tak.

noget andet er, hvis man lægger en varmespiral mellem to trægulve er der så ikke større risiko for at gulvet rejser sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis