opfriskning af trælofter

vi skal igang med at modernisere et 60´er hus. I stuerne er der gamle, kedelige, mørke fyrretræs listelofter. Allerhelst ville vi sætte nyt gipsloft op, men det har vi desværre ikke råd til. Så vi skal have gjort lofterne helt lyse og gerne givet dem lidt "effekt". Gode råd, tips og ideer efterlyses

------------------
panki

panki
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trip Trap laver en serie lud-produkter, der er gode til at lysne gule lofter med. Bare husk kun at stryge et par brædder ad gangen på langs, så overgangen mellem penselstrøgene ikke kan ses.
De fås i Silvan mfl.

Mvh
Michael B.

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Hej Panki,
Jeg har netop set, at Trip-Trap har en bejdse/maling, som kan påføres uden at eventuel gammel lak skal fjernes, og som netop er beregnet til gamle listelofter.
Hilsen
HHL.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
HEj! Jeg har lige renoveret vores gamle loft med Trip-Traps interiørlak med "lud-effekt" (panelbejdsen laver de vist ikke mere). Resultatet er blevet forbavsende godt. Men stryg endelig kun 1-2 brædder ad gangen (alt efter hvor lange de er)så man undgår for mange stop og optørring - for det kan altså ses. Ved meget mørke trælofter er jeg ikke helt sikker på at resultatet bliver lige så flot pga den store kontrast mellem lakken og træet (penselstrøgene bliver mere synlige).
Under alle omstændigheder: husk at give loftet en ordentlig omgang inden du maler (først trærens, derefter vand).

Men god fornøjelse!
Hej

Jeg har malet et tilsvarende loft med hvid "Loftalkyd" det blev rigtigt flot.
Jeg brugte en blød malerrulle - den kunne godt gå op i rillerne. Til formålet indkøbte jeg en 3M-maske til 200 kr. Det var en rigtig god ide, da jeg kunne tage mig den tid der skulle til og ikke hele tiden havde travlt med at skulle ud og trække frisk luft.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.

Som interesseret: Jeg hørte fra en kunde, at det var et arbejde han aldrig ville gøre igen, men enormt flot blev arbejdet. Jeg havde ikke indtrykket af, at det var åndedrættet der var problemet, men at det skulle have adskillige gange før det blev pænt - det skal lige bemærkes, at det var højglans hvid, i hverfald slutresultatet.

Hvad siger du?

- JørgenE

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Når det er et gipsloft i ønsker jer så brændende, så tænk jer om endnu engang inden i bruger en masse penge på at renovere det loft i ikke kan lide.. Afhændig af konstruktionen er det formodent ligt kun en forskalling og et lag gipsplader der skjal til for at få det loft i ønsker jer !!

Jeg har selv et gipslogt lavet med forskalling under bjælkelaget og en dampspærre samt et lag gipsplader. Gipspladerne er så spartlet og der er monteret en glasfilt. og det hele er malet. I overgang mellem væg og loft er der monteret en "stukliste" i Flamingo og det ser flot ud..

Arbejdet vil være stort men prisen er ikke så stor hvis det virkeligt er det loft i gernme vil have, husk Jørgens ord om arbejdet med den anden behandling og den mængde lud der skal bruges koster jo også..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Jørgen

Jeg købte "Loftalkyd" hos Røverkøb. Det har en mat overflade. Jeg er lidt i tvivl om jeg malede en eller to gange - det var nok to.

Årsagen til vi valgte alkyd var, at loftet er sømmet med søm der ruster. Med vandbaserte maling ville rusten slå igennem.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej.

Du kan uden problemer bruge en vandig maling til lofterne.

Behandlingen bliver blot lidt anderledes.

Den bliver som følgende.

1. Vaskes grundig med trærens. - Her finder du så også ud af om de er lakeret. Suger vandet ind er de ikke lakeret.

2. Alle knaster og søm grundes med shellak eller en pletforsegler ( Husk at købe shellakken i hvid)

3 Alt efter hvilken metode du vælger i pkt. 2 så sørg for at overhold de tørre tider som står på produktet.

4. Mal nu to gange med en mat vandig maling og loftet står flot.

Du vil dog altid have træstrukturen til at skinne igennem.

Og selv om du maler med loftalkyd slipper du ikke uden om at pensle knasterne først - da de ellers med tiden vil slå igennem med harpisk.
Ovennævnte gælder hvis du ikke vil kunne se træets åretegninger.

Ellers er trip Trap produkterne som de andre skriver om helt rigtige. Du skal bare huske at det ikke kommer til at ligne ludbehandlet træ - men nærmerer at det har fået hvis træbeskyttelse

Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej Ida

Det var da dejligt vi har fået en farvehandler med i gruppen. Tak for det udførlige svar biggrin

Har du set mit indlæg om "Behandling af bord" som ingen har svaret på. frown

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hvis man er heldig, er træet så gammelt 30+ år at knasterne er tørret helt ud, og så behøver man ikke shellak smile

MVh
ThomasB
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også