mørtel/sand og cement

Nu er jeg totalt forvirret. Jeg er igang med at små reparerer noget puds m.m. Og har talt med forskellige folk om hvilket blandingsforhold. og indtil nu har jeg fået 3 forskellige forhold. er der nogen der kan fortælle mig hvad der er rigtigt og hvis de alle er gode nok. Hvornår skal man så bruge dem????

forslag nr. 1
1 cement, 3 sand og 5 mørtel

forslag 2
1 cemen og 6 sand

forslag 3
1 cement og 10 sand

P.S. jeg skal også til at pudse op foran et ophængt toilet. hvad er blandingsforholdet til det.

Ses senere når flere råd behøves eller jeg for en sjælden gangsskyld kan give nogle råd.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen af dem.....

Vil anbefale dig Portlands hjemmeside for at få de nøjagtige forklaringer.

Mørtel er kalk og sand, hvortil du kan tilsætte cement for at øge styrken. En kalkmørtel er meget fleksibel, men har ikke samme styrke som en Kalk-Cement-Mørtel, der til gengæld ikke er så fleksibel....

Spurgte mig for hos en murer, som anbefalede mig at bruge en færdigblandet mørtel, der var blandet til det givne formål (f.x. pudse eller støbe). Han bruger det selv ved mindre reparationer, fordi det er så meget lettere og merprisen i disse tilfælde er til at overse.

Har siden brugt disse færdigblandede mørtler med succes (dvs. det hænger da stadig fast ;-)

Mvh.

Jan R.
Man kan ikke sige x dele mørtel til x dele cement. Mørtel har forskelligt kalkindhold. Derfor er det ikke ligegyldigt hvilken mørtel du blander med.
Du må finde ud af hvilken mørtel der passer til din opgave, og købe den. Her er færdigmørtler udemærkede fordi du er sikker på det rette blandingsforhold. Jeg ville gerne komme med et godt link, men aalborg-portlands hjemmeside er tilsyneladende nede i øjeblikket.
Mørtelvalg kommer helt an på opgaven, og på miljøklassen (aggressivt, moderat osv.) Jeg prøver med et link senere smile
Nu tror jeg det virker!!!
I denne her PDF står der lidt om hvilke mørtler til hvilke opgaver (samt en masse andet) Til sidst er der en tabel over hvilke blandingsforhold der bruges til hvilke opgaver. Læg mærke til at den anvendte mørtel ikke altid er den samme. Det var det jeg mente i mit sidste svar smile.
Som sagt er du sikker på færdigmørtlers blandingsforhold, og hvis opgaven er lille er prisen ikke særlig meget højere.

http://www.aalborg-portland.dk/pdf/GDS2002.pdf

Held og lykke!!
Min gode ven er murer og formand i et større firma. Af hensyn til eventuelle erstatningssager bruger de altid færdigblandet som blot skal tilsættes vand. Det overholder det ønskede, og skulle der være problemer er det dem der har lavet mørtlen der har problemet.

Har tidligere selv blandet, men det er nu dejligt nemt at vide, at man bruger det rigtige hver gang, og det er også nemmere at bruge, så jeg tror ikke jeg vil bruge tid på at sætte det sammen mere.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis