Udskiftning af stikkontakter i gerektet

Hej til alle.

Jeg er rendt ind i et "lille" problem. I forbindelse med udskiftning af gamle døre + gerekter, ønsker jeg at udskifte de eksisterende stikkontakter med nye. Normalt vil dette vel foregå i væggen, men jeg kan ikke overskue at skulle mure nye dåser ind i det meste af huset, hvorfor jeg ønsker at sætte stikkontakterne i gerektet.

Mit spørgsmål går således ud på hvordan jeg kan sikre mig, at der bliver borret rigtigt ud - således at hullerne til stikkontakterne sidder lige præcist over hinanden, så det passer mv.

Jeg formoder der findes et bor, som passer præcist i diameteren, svarende til selve dåsen og / eller kontakten - men hvad med selve placeringen i forhold til hinanden. Findes der en slags skabelon?

Er det det man kalder en "bore lærer"?

Hvor kan man købe sådan en - og hvad skal jeg regne med i pris?

Er den vanskelig at bruge? :roll:

På forhånd tak
kenneth
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det vil man kalde en borelære, men om du kan købe sådan en ved jeg ikke, og jeg tror det heller ikke. Jeg har lige fået boret ud til stikkontakter hjemme hos mig selv, godt nok i gipsvæg, men princippet må være det samme. Der blev målt ud, så huller sad lodret over hinanden, men ellers blev der boret ud på fri hånd. Ham elektrikkeren har nogle regler om, hvordan der skal bores, for at det passer til kontakterne, men det kan jeg desværre ikke redegøre for andet end at sige, at det handler om noget med boring af huller kant mod kant, og med centrum i kant.

Nå, det var en værre smøre, håber du kan hitte redelighed i det.

Mvh. Carsten
Hej med Dig.

Ellers er der jo også muligheden, for bare at købe stikkontakter og dåser, som der skal sidde uden på væggen. Det bliver brugt mange steder, og ser nu ikke så dumt ud.

Jeg ved ikke, om jeg hélt forstår dit problem......men hvis jeg forstår det ret, så brug en lineal til at slå en lodret streg med blyant. Tag så et søm og tryk eller bank et lille hul med sømmet, i stregen, der hvor centrum af hullet skal være. Så køber du et savbor, eller hvad det nu hedder, som elektrikeren bruger, der har den rigtige størrelse, og bor et hul ad gangen. Her stikker du selvfølgelig boresavsspidsen ind i det hul, du lige har lavet med sømmet. Dem du køber savboren af, kan også hjælpe dig, med at finde den rigtige størrelse.

Pas bare på, når du borer, at du ikke rammer nogen ledninger, og en god ide ville nok være, at fjerne sikringerne til de stikkontakter, eller afbryde den gruppeafbryder, der går til de stikkontakter, før du starter.


Held og lykke.


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Bare lige en oplysning: et almindelig hul til en afbryder er Ø44mm

men stadig husk dåsen (dåserne) bag ved!

Hvis du ka\' -så gør det!
Jeg mener faktisk, at du gerne må udskifte kontakterne uden at skal have dåse bag ved gereigtet, da du ikke ændre på eksisterende elinstallation.

Men ellers er det ikke det store arbejde at sætte dåser i væggen. Du skal bare regne med at mure dåsen ind lidt højere end kontakterne sidder nu, da ledningerne gerne skulle nå.

Det er rigtigt at du skal bruge en hulsav på 44 mm. Kan købes hos VVS-grosisten for unde 100kr.
Afstanden mellem afbrydere og stikkontakt er 50mm fra centrum til centrum. Start med at lave en blyantstreg lodret midt på gereigtet.
Når du borer ud til stikkontakt borer du først ca halvt ind i træværket og flytter derefter hulboret ned så centerboret får centrum hvor savsporet skærer den lodrette midterlinien.

m.v.h. N.G.Larsen
Annonce
> Elektrikeren
Jaa... Jeg synes det er lidt en grå-zone vi er inde i, da der udskiftes bygningsdele over hele huset, så der er vel tale om en renovering.

Hvis du ka\' -så gør det!
Tak for jeres svar.

Jeg er bekendt med at det er en grå zone - men dem jeg har talt med (div. fagfolk) mener ikke det er et krav? Selve brandfaren er vel ikke blevet større blot fordi man sætter nutidige kontakter i ?
(jeg kunne vel blot have ladet de gamle kontakter blive siddende....)

Specielt tak til "Elektrikeren" med den fyldestgørende forklaring - nu har jeg luret metoden. :wink:

På forhånd tak
kenneth
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis