Klinkefuge hvilken?

Jeg skal til at ligge nyt klinkegulv derhjemme og har nu et spørgsmål til hvilken fuge jeg skal bruge? Min kammerat spurgte nemlig i Bauhaus sidst men nogen steder er hans fuge revnet og andre steder er den meget mørk (beskidt) og bliver ikke rent.

Håber nogen kan vejlede mig.

Mvh

\René
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring med div fuger (fra Bauhaus og andre) er uden problemer. Måske skyldes det nævnte dårlige resultat et dårligt/løst underlag. Misfarvningen kan måske være kondens, fordi gulvet ikke er isoleret. Eller opkommende jordfugt. Endelig skal fugemørtelen ikke være FOR tynd og vandig. Det kan også give farveforskelle.

klassikeren
Fuger er afhængige af klinkernes beskaffenhed, og om ønsket er et rustikt præg. Italienerne som er storproducenter af klinker marmor m.v. griner lidt af os danskere. Hvad skal vi egentlig med fuger? Man kan jo bare lave "knasefuger" altså bare tørre den overskydende lim af og ned i de evt. små sprækker.

Revnede fuger skyldes oftest dårligt underlag eller for hurtig udtørring,husk afdækning m. plast i min 2 døgn.

Skal man lave fuger, så vælg altid en farve så tæt på mørk grå som muligt, her er risikoen for misfarvninger mindst.
Færdige fugemasser/blandinger m.flexevne er særdeles velegnede til formålet.
Ved bredere fuger kan alternativtet være, hvis underlaget ellers er iorden, en rustik blanding af cement og strandsand 1:3, brug litermål for 100% ens blanding, for at undgå "farveforskellen" udfuges komprimeres med fugeske. ( giver et flot resultat med fuger som ligger i niveau m. klinker) letter rengøringen.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg vil ikke komme med anbefalinger om farven da det må være op til en selv. Det er klart at en lys fuge hurtigere kommer til at se beskidt ud end en mørk.
Personligt kan jeg ikke lide knasfuger men det er også en smagssag.
En anden ting man skal være opmærksom på er, om den valgte fuge overhovedet kan bruges i den aktuelle fugetykkelse. En almindelig flisefuge går kun op til 5mm. Alle fugeproducenter laver fugemasser til forskellige tykkelser.
Medmindre du har MEGET god tid skal du ikke bruge tid på at ligge med en fugeske i hver fuge. KUN hvis klinkerne er så ru i overfladen at det ikke er muligt at vaske det af igen.
Jeg har før i dette forum beskrevet hvordan jeg fuger klinkegulve. Der er også andre der har deres måde. Jeg ser lige om jeg kan finde et link.
Sjovt, jeg har lige kørt et emne, hvor jeg spurgte hvordan man laver disse link. Jeg sku' nemlig til at trykke det her biggrin


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis