Smadret skrue i metal-plade

Jeg har en en metal-kasse monteret bag i min bil, hvor den ene side kan tages af, for at komme ind til elektronikken deri (kassen var der da jeg købte bilen brugt i sin tid) - skruerne er af den slags, der er med et 5/6-kantet gevind til skruetrækkeren, men med tiden er de åbenbart blevet runde i selve det der skulle forme 5/6-kanten, og det er derfor umuligt at få skruerne ud, som sidder ubehjælplig fast igennem metal-lågen, og videre ind i selve metal-kassen.

Er det mulgt på en eller anden måde, at få sådan nogle skruer ud, uden at smadre det hele?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvor store er skruerne? Større skruer kan måske tages med den mindste boltudtrækker. Ellers vil jeg anbefale at skære en ny lige kærv med en miniboremaskine med en skæreskive på. Alternativet kunne være at bore skruen ud.

mvh Anders
Lyder som umbracoskruer.
De er altid sjove, når de bliver gamle.
Der er måder at få dem ud på når sekskanten er blevet rund:

trin 1.....Man kan "bøffe" en alm skruetrækker i med en hammer, den skal være lidt større in diagonalerne i 6 kanten.
trin 2..... save en kærv i skruen, der passer til en større skruetrækker.
trin 3.... Slå hovedet af med en mejsel ( eller skære) derefter bore skruen ud og tage den med en ornepik.

Delfinen
Det der værktøj du omtaler til sidst, ved jeg ikke hvad er. Har prøvet at "google" det, men er ikke sikker på at resultaterne egner sig til offentliggørelse på lav det selv. Utroligt hvad man kan finde på nettet.
Hvad er den der "grisse-basse-tisser" og hvad er det officielle navn.

Green

Det omtalte værktøj har intet til fælles med dens biologiske navnefætter, som er med til at sikre dig din flæskesteg til jul. smile
Men den kan med lidt god vilje minde lidt om orners uundværlige kærlighedsstav.
Det er nemlig en konisk tap med links gevind.
Den skrues ned i den bolt, som er knækket, og der skal først bores et hul i det knækkede emne.
Harald Nyborg har dem i et sæt af fire forskellige tykkelser, og de står vist nok som boltuddriver. I folkemunde bruges den anden betegnelse.

Mvh.
bodker

Det lyder som om du måske ikke har svejseværk, boltuddrivere, skæremaskiner eller andet.

Her er mit lette forslag:

Brug en skarp mejsel eller et gammelt stemmejern, slå et hak i kanten- derefter kan du slå skruen lidt løs, selvfølgelig på kanten venstre om (det hedder vist tagent på) og derefter skrue den helt ud.

Du kan også lave din egen kærv-så stor som muligt- med en nedstryger, og derefter blot skrue den ud. (som allerede nævnt).

Er den rusten, så brug lidt rustopløser og lad det virke nogle minutter.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis