Citat fra smeden
Hej
Hvordan med stigningen på propellen, er den tilpasset gear/motor ydelse???
Hvis ikke det passer sammen, vil det jo svare til at køre i en bil kun med 5 gear!!!
En golf motor er jo ikke ligefrem bygget til at lægge i en båd.
Hej
Tegningerne på min båd ( 34 fods sejlbåd) siger at propellen skal være 17" i diameter og 10" stigning. Det nærmeste jeg kunne komme var 16X11.
Efter det jeg pt. har sejlet, mener jeg motoren sagtens kan trække en større propel, men det vil jeg vente med indtil jeg har fået løst regulatorproblemet, dvs påbygget en anden eller ombygget den nuværende.
Du skriver at en Golf motor ikke er beregnet til at lægge i en båd.
Her er hvad jeg har gjort.
Motoren jeg har anvendt er en Golf fra 82, som har hydraulisk spillerumsudligning på ventilerne. Ingen ventilklapren.
Mit check af selve motoren var, at jeg kørte en tur i den i bilen den kommer fra, det var OK, men spillerumsudligner var gået på en cylinder, meget hørligt.
Efterpå demonterede jeg et stempel, lejer, søler, stempelringe og cylinder var OK. Den fik nye olietyve på ventilstammerne. En spillerumsudligner blev skiftet.
Motoren kommer som sagt fra en Golf, og mariniseringssættet er til en Golf, men man skal udskifte svinghjulet med et fra en Passat diesel, da startmotoren trækker på modsat side, og startmotoren skal også være til en Passat.
Svinghjulet blev skiftet med et passat type fra en autoophugger.
Efter tre billige og dårlige passat startmotorer fra ophuggeren, som gav mig en masse bøvl under hele forløbet, købte jeg en nyrenoveret efter at motoren var installeret i båden.
I min sejlbåd skulle motoren hælde 12,5 grader bagover og kobles direkte på skrueakselen efter tegningerne.
For at gøre bundkarret "vandret" når motoren er installeret, så smøreolien ikke (ved min installation) ligger i den ene ende af motoren og piskes af krumtappen, skar jeg bunden af bundkarret op og indsvejsede en kile ca 12 grader, og påsvejsede et rør ca 2 cm på sien til smøreoliepumpen, så olien stadig tages fra bunden af bundkarret.
Motor med alt påbygget gear, oliekøler, ferskvandskøler, pumpe og kølevand fra et kar og udstødning i samme, blev prøvekørt på land placeret med ca 12 graders hældning som i båden i flere timer. Alt OK.
Jeg valgte en Golf da den er pålidelig, brændstoføkonomisk, "enkel", nem at få fat i, mariniseringssættet var det billigste, samt at jeg havde hørt at marinisering af denne motor var udbredt i Tyskland.
Jeg forventer lang levetid (selv om den er fra 82). da max omdrejninger for min motor er 4800 rpm/min og 55 hk, men jeg skal max. køre 3000 rpm.
Den reagerer nærmest momentant på gassen, som er vigtigt ved havnemanøvrer.
Bortset fra regulatorproblemet (som kan løses) er jeg pt. tilfreds med resultatet.
Mvh
Per