Mariniseret VW Golf 1,6 liter diesel motor

Hej alle

Jeg har mariniseret en VW Golf dieselmotor, dvs påbygget gear og ferskvands/saltvandskøling, og har installeret den i min sejlbåd.

Motoren kører fint. masser af kraft, men holder ikke omdrejningstallet konstant når man er et stykke over tomgang, dvs omdrejningstallet kravler opad efterhånden som båden får fart.

Omdrejningsregulatoren i denne type motor er placeret i brændstofpumpen som er en Bosch nr. 0460 494 131 (roterende type).

Ifølge Bosch er det en tomgangs max. omdrejningsregulator, dvs den regulerer ikke mellemomdrejningstallet. Bosch kan ombygge denne, men stumper og arbejdsløn er temmelig dyrt.

Er der nogen der har erfaring med ombygning samt stumper til omdrejningsregulatoren i brændstofpumpen, eller har en brændstofpumpe fra en industrimotor til en VW golf diesel 1,6 liter, som kan regulere omdrejningstallet i hele området.

MVH

Per Jensen

Mormor
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvordan med stigningen på propellen, er den tilpasset gear/motor ydelse???

Hvis ikke det passer sammen, vil det jo svare til at køre i en bil kun med 5 gear!!!

En golf motor er jo ikke ligefrem bygget til at lægge i en båd.
Jeg følger med her.
Har selv lagt 2 Golf 1.6 D i min båd, dog har jeg ikke koplet dem til indnu, så jeg aner ikke hvad de kan yde op mod de gamle Mercedes OM 636 der lå i før. Hvad har du gjort ved manifoldet? Bygget det om selv, eller findes der stumper til det? Hvad med mellem gear og motor? Jeg måtte lave nogle specielle kardanled for at overføre kraften, findes der koblingshus til diverse gear?

Mvh
Franz
Du kan godt få et dobbelt gear, men du skal ha begge motorere til at gå nøjagtig samme omdr.
Citat fra smeden

Hej

Hvordan med stigningen på propellen, er den tilpasset gear/motor ydelse???

Hvis ikke det passer sammen, vil det jo svare til at køre i en bil kun med 5 gear!!!

En golf motor er jo ikke ligefrem bygget til at lægge i en båd.





Hej

Tegningerne på min båd ( 34 fods sejlbåd) siger at propellen skal være 17" i diameter og 10" stigning. Det nærmeste jeg kunne komme var 16X11.

Efter det jeg pt. har sejlet, mener jeg motoren sagtens kan trække en større propel, men det vil jeg vente med indtil jeg har fået løst regulatorproblemet, dvs påbygget en anden eller ombygget den nuværende.

Du skriver at en Golf motor ikke er beregnet til at lægge i en båd.

Her er hvad jeg har gjort.
Motoren jeg har anvendt er en Golf fra 82, som har hydraulisk spillerumsudligning på ventilerne. Ingen ventilklapren.

Mit check af selve motoren var, at jeg kørte en tur i den i bilen den kommer fra, det var OK, men spillerumsudligner var gået på en cylinder, meget hørligt.

Efterpå demonterede jeg et stempel, lejer, søler, stempelringe og cylinder var OK. Den fik nye olietyve på ventilstammerne. En spillerumsudligner blev skiftet.

Motoren kommer som sagt fra en Golf, og mariniseringssættet er til en Golf, men man skal udskifte svinghjulet med et fra en Passat diesel, da startmotoren trækker på modsat side, og startmotoren skal også være til en Passat.
Svinghjulet blev skiftet med et passat type fra en autoophugger.
Efter tre billige og dårlige passat startmotorer fra ophuggeren, som gav mig en masse bøvl under hele forløbet, købte jeg en nyrenoveret efter at motoren var installeret i båden.

I min sejlbåd skulle motoren hælde 12,5 grader bagover og kobles direkte på skrueakselen efter tegningerne.
For at gøre bundkarret "vandret" når motoren er installeret, så smøreolien ikke (ved min installation) ligger i den ene ende af motoren og piskes af krumtappen, skar jeg bunden af bundkarret op og indsvejsede en kile ca 12 grader, og påsvejsede et rør ca 2 cm på sien til smøreoliepumpen, så olien stadig tages fra bunden af bundkarret.

Motor med alt påbygget gear, oliekøler, ferskvandskøler, pumpe og kølevand fra et kar og udstødning i samme, blev prøvekørt på land placeret med ca 12 graders hældning som i båden i flere timer. Alt OK.

Jeg valgte en Golf da den er pålidelig, brændstoføkonomisk, "enkel", nem at få fat i, mariniseringssættet var det billigste, samt at jeg havde hørt at marinisering af denne motor var udbredt i Tyskland.

Jeg forventer lang levetid (selv om den er fra 82). da max omdrejninger for min motor er 4800 rpm/min og 55 hk, men jeg skal max. køre 3000 rpm.
Den reagerer nærmest momentant på gassen, som er vigtigt ved havnemanøvrer.

Bortset fra regulatorproblemet (som kan løses) er jeg pt. tilfreds med resultatet.

Mvh

Per

Mormor
Hejsa Igen.
Nu er jeg så heldig at min båd har to aksler/ror/propeller.
Så den er designet til to motorer.
Kan du fortælle mig hvad Passat Diesel der er tale om? Vil det sige at et koblingshus fra en Passat passer direkte på, og at starteren så vender den (rigtige) vej? For det var et af mine problemer, jeg måtte lave et specielt fundament for at have plads til gearet. Desuden blev motoren/gear jo noget længere end mand kunne ønske sig. De mariniserede dele, hvor fik du fat i dem? Nu tænker jeg på manifoldet, i og med at min båd har udvendig ferskvandskøling er det jo ikke et problem med resten af motoren. Jeg har også snakket med mange mekanikere om Golf Diesler til både, og de mener alle at det er en udemærket motor til det brug.

Mvh
Franz
Annonce
Hej!!

Husk nu at lave så meget plads på forkanten af motoren, at du kan skifte tandrem hver 3 år!!!!!!!

MVH

Kim
Citat fra Franz

Jeg følger med her.
Har selv lagt 2 Golf 1.6 D i min båd, dog har jeg ikke koplet dem til indnu, så jeg aner ikke hvad de kan yde op mod de gamle Mercedes OM 636 der lå i før. Hvad har du gjort ved manifoldet? Bygget det om selv, eller findes der stumper til det? Hvad med mellem gear og motor? Jeg måtte lave nogle specielle kardanled for at overføre kraften, findes der koblingshus til diverse gear?

Mvh
Franz


Hej Franz

Jeg har købt et mariniseringssæt, hvor der i manifolden er påbygget en ferskvands/søvandskøler. I sættet var også et nyt hus der monteres på motoren på samme måde som bilgearkassen, hvori startmotoren kunne monteres, og gear kunne påbygges. Jeg anvender et technodrive TMC 60 M, 60 kw gear. Gearet er koblet direkte til skrueakselen.

Mvh

Per

Mormor
Hejsa igen.

Må jeg have lov til at spørge om hvor du købte det, og måske også hvor meget du måtte give for et sådanne sæt? Nu har jeg ikke ligefrem brug for salvandskøler, iogmed at jeg har et lukket udvendigt kølesystem.
Men jeg ville meget gerne finde lidt mere info på det om muligt.

Mvh
Franz
Citat fra Franz

Hejsa igen.

Må jeg have lov til at spørge om hvor du købte det, og måske også hvor meget du måtte give for et sådanne sæt? Nu har jeg ikke ligefrem brug for salvandskøler, iogmed at jeg har et lukket udvendigt kølesystem.
Men jeg ville meget gerne finde lidt mere info på det om muligt.

Mvh
Franz


Hej Franz

Hvis jeg får at vide hvad du skal bruge, kan jeg skaffe mariniseringsdelene og gear til Golf 1,6 dieselmotoren, og også til andre motortyper, feks Pegeout, Ford etc.

Mvh

Per

Mormor
Hejsa.
Nu har jeg jo egentligt lavet det hele, så det funker.
Men hvis de maskiner viser sig at være gode til formålet, så ville jeg jo gerne spare pladsen mellem motor og gear. Så det er vel egentligt kun et koblingshus jeg er på jagt efter. Båden er ikke det værd at skifte både motorer og gear på!

Mvh
Franz
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis