Overvejelser ved huskøb.

Hej alle,

Jeg er ny her på siden og har en masse spørgsmål ;-)

Vi overvejer at købe et hus fra 1823 og inden vi skriver under har vi brug for en byggesagkyndig, som kan tage med ud og gennemgå ejendommen sammen med os -og som kan hjælpe os til at få et billede af hvor mange penge vi skal bruge. Spørgsmålet er så hvem der er bedst at tage med: en håndværker med lang allround erfaring, en arkitekt der er vant til at lave tilstandsrapporter, en entrepreneur eller hvad? Ejendommen ligger i Fakse og hvis der er nogen som kan anbefale en bestemt person kunne det være dejligt. Hvor meget koster det mon cirka at få en fagmand til at gennemgå ejendommen?

Huset har stråtag og uisolerede massive mure, halvdelen bindingsværk og halvdelen mursten. Vi starter med at isolere (og brandsikre) 1. sal i huset. Desuden tror jeg at vi vil isolere terrændæk i hvert fald på norsiden. Gulvene er isolerede. Udover det skal der forsatsvinduer og det gamle oliefyr udskiftes med et stoker fyr. Efter al denne opremsning er spørgsmålet så om man mon kan bo et par år i et hus som ikke har isolerede vægge. Vi er klar over at varmeregningen vil blive relativt høj på trods af at det er på træpiller, men vi vil helst vente et par år med at isolere indvendige vægge pga. økonomien. Desuden kunne det måske være ok at opleve en enkelt vinter og se hvor problemerne er størst.

Jeg ved godt at det er meget svært at svare på baggrund af disse oplysninger, men hvis nogen af jer har nogen ideer eller egne erfaringer vil jeg blive meget glad for at høre fra jer.

Mange hilsner fra Anne


- Claus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv boet i et tilsvarende hus fra 1788 i 7 år. Det gik forholdsvist fint, bortset fra vores nyfødte dreng var mere syg end normalt, nok på grund af fugten, og da vi flyttede til mere moderne bekvemmeligheder ophørte hans sygdom (snue, feber osv.). Ligeledes kom vores tøj til at lugte af fugt uden at vi selv bemærkede det. Så man kan altså godt, men det har en pris.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Manglende isolering kan man varme sig ud af. Det er kun spørgsmålet varmeanlægget og penge. Det som Jørgen nævner med fugten kan løses med en affugeter. De kan købes for 2-3000 kr. Hvad angår efterisolering, ville jeg konsulterer en der rigtigt har forstand på gamle huse - så man ikke får lavet skade på konstruktionerne.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.

Så nemt er det ikke, når gulvet ligger direkte på jord, og den eneste isolering er tykkelsen på væggene (ca. 3/4 meter). Der er fugt overalt, i alle værelser, i skabe osv.. Varme er godt, du får aldrig et klima som i et nyere hus, medmindre man tager fat om ondets rod, og laver huset mere tidssvarende.
Vi er f.eks. ikke til meget varme i soveværelset, og her ventede der dejlige fugtige iskolde dyner, som man lige skulle være i et kvarter, før det var til at holde ud.
Men som jeg nævnte, kan man sagtens leve med det, det har tidligere generationer jo gjort i århundreder, men de blev så heller ikke så gamle, og komforten er ikke ok. smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Til Per.
Med mindre man kan trække en forlængerledning fra Sverige, skal man ikke baserer et hus på affugtere, de bruger strøm, som en i h*lvede. Hellere lukke fugten ude som Jørgen skriver.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Igen

Jeg går ud fra Anne har forelsket sig i dette hus og er villig til kompromier.
Jeg mente naturligvis ikke der skulle anvendes affugtning som en langsigtet løsning, men kun til at komme igennem de første år som der nævnes. Jeg forstår også på Anne, at der er isolering under gulvene, men ikke under terrændæk.
Ud fra disse oplysninger mener jeg godt man kan komme gennem de første år med drøn på varmen og affugtning - eller tager jeg helt fejl.
Som Jørgen nævner skal man selvfølgelig overveje om man vil bo med spædbørn i sådan et hus.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Hej igen,

Tak for alle jeres svar. Måske kunne det også være en løsning at nøjes med at isolere soveværelset som ligger med ydervæggene på nord og vest siden. Det er det eneste rum som har fugtproblemer og det er selvfølgelig endnu mere vigtigt hvad det er for et indeklima man sover i. Det er helt sikkert at jeg ikke laver nogen kompromiser med vores barn da jeg selv er allergiker og han dermed har højere risiko. Er det dumt kun at isolere dette ene rum? Jeg tænker ikke på varmeregnskabet men kun på fugtproblemer.

Per: det er helt rigtigt at vi er blevet godt og grundigt forelsket i dette hus. Vi prøver dog også at være realistiske i forhold til budgetering, og at vi har et lille barn der gør at vi ikke har meget overskud- dvs. at meget skal laves af håndværkere. Men vi venter i spænding på tilstandsrapport og energimærkning som skulle komme i morgen. På baggrund af disse vurderer vi om vi vil tage vores egensagkyndige med for at se på huset.

Jeg er opmærksom på at der er specielle forhold som gør sig gældende ved isolation af et bindingsværkhus (mellemrum, dampspærre osv). Jeg har fundet mange spændende artikler på Raadvad og på Skov og Naturstyrelsens hjemmeside.

Jørgen E.: jeg læste i et gammelt indlæg om de nye købere der havde hærget dit fine arbejde med udskiftning af bindingsværk - der burde være love der forbød den slags!!

Nå, men jeg synes det er en spændende verden at begive sig ind i. For tre måneder siden da vi begyndte at kigge på huse anede jeg intet og nu bruger jeg næsten al min fritid på at sætte mig ind i alt fra isolering til bygningskonstruktioner. Der er sgu ikke nogen ejendomsmægler der skal snyde mig, selv de ihærdigt forsøger!!

Mange hilsner fra Anne

- Claus
Hej Anne

Jeg ville ikke sætte min lid til tilstandsrapporten. Den der blev lavet på vores hus var så fyldt med fejl, at den faktisk var værdiløs. Jeg kan kun anbefale at du gennemgår huset med din egen bygningssagkundige.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per,

Jeg er helt enig med dig i at man ikke skal stole på tilstandsrapporter der er lavet på sælgers foranledning. Derfor tager vi helt sikkert vores egen bygningssagkyndige med ud. Og tilbage til mit spørgsmål fra første indlæg: er der nogen som kan anbefale en person vi kan tage med?? Huset ligger som sagt i Fakse. Hvilken type fagperson er bedst at tage med: en håndværker med meget erfaring, en bygningsingeniørk, en arktikt ???

Mange hilsner fra Anne

- Claus
Jeg tror faktisk der er et par stykker fra denne gruppe der er kvalificerede. De må nok heller selv melde sig.

Eller hvad med Rådvad - kan man ikke købe en konsulent der.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Lige til sidst til dig Anne.

Da vi fik den nyfødte, satte jeg vægge op med isolering i gulv og vægge i vores nye soveværelse, der blev lavet i den tidligere mellegang i mellem beboelse og stald vil jeg tro. Det mindede i hvertfald om et sådant.

Jeg sænkede lofterne og lagde isolering ovenpå, hævede gulvet med isolering, og dette rum blev husets bedste rum uden fugt. Først senere forstod jeg hvilken brandfare jeg havde udsat familien for, for loftet som var de tynde plader var bare lagt på lægter med løs glasuld ovenpå uden nogen form for fæstning. Jo glade amatører er gode, dog ikke altid, men man lærer, håber jeg, i tide.

Husk at købe bogen "Landhuset" - en skøn bog for en det skal igang med et bindingsværkhus den er kun på måske 100 sider, men giver en indlevende beskrivelse af, hvad man skal passe på, hvis man ønsker at overlevere historien til næste generation. Og Frilandsmuseet ved Lyngby hjælper også, selvom de blot ønsker "fugthuset" skal forblive som det er, men hjæp kan man sagtens få, hvis man viser, at man har forståelse for det, selvom de ikke synes om dine planer.

Vi er jo ikke de sidste på jorden, og de næste skulle gerne også opleve et landhus som det oprindeligt så ud, og helst uden at der er klistret 4 karnapper på et spartansk bondehus, som netop har sin charme uden, selvom det ikke er ligeså "nutidigt".

Glæd jer, jeg ville ikke selv have undværet oplevelsen og gennemlevelsen af drømmen. Man lever kun en gang, og tager man fejl, så har man prøvet det, og det var så det, og man behøver ikke at bruge mere tid på den drøm, men kan gå over til næste. Og var det så det rigtige, så skulle da pokker stå i ikke at få lov til at opleve den.

-JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis