Regler omkring kørsel med trailer efter alm. personbil

Spørgsmålet er måske ikke lige lav bil, men her er sikkert en LDS'er der alligevel kan besvare mit spørgsmål.

Vores personbil må kun trække 375 kg. (uden påløbsbremse) cry

:?: Mit spørgsmål er om jeg egentlig må køre med vores trailer efter bilen, da trailerens totalvægt er 600 kg.

m.v.h. N.G. Larsen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg opfatter det sådan at hvis din trailer vejer 150 kg må du fylde op til 225 kg i den. Så længe du holder dig under denne grænse er det fuldt lovligt at køre med den.

mvh Anders
Jeg tror man er ude i en gråzone her, ifølge min overbevisning skal der være påløbsbremse på traileren. (Det bør også stå et tal for dette på bilens registrerings attest).

Men for at være helt sikker, er der vel ikke andet for end at spørge på motorkontoret, eller hos politiet for at være sikker? (Det er jo trods alt svend betjent der bliver knotten hvis det er han stopper dig med forkert trailer ;-))

Mvh
Thomas
Jeg lærte, da jeg havde en stor campingvogn, at det var aktuel totalvægt - altså faktisk vægt ved kørsel der var afgørende, og er det rigtigt kan du kun køre med det der står på din attest. Den havde selvfølgeligt påløbsbremser, men så vidt jeg husker var der nævnt 2 vægte afhængigt om det var med eller uden, men jeg tror nu også jeg lige ville ringe til motorkontoret, eller finde det på google.

Ja, du kan læse om det godtnok fra 2002, men meget detailleret på:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/S020_23.pdf

Mvh. JørgenE
Hej..

hvis den trailer på 600 kg totalvægt vejer under de 375 kg, må du gerne trække den tom.. Eller læsset med ting op til de 375 kg..

Det vil sige at hvis traileren egenvægt er 100 kg må du læsse 275 kg i den..

Det er den aktuelle vægt de man går efter..

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
JørgenE's indlæg er fuldstændigt korrekt. Fik det undersøgt ret grundigt, da jeg satte træk på min bil. Den må kun trække 480 kg (uden bremse) - og da næsten alle trailere er 500 kgs, hvad skulle jeg så gøre????

Motorkontoret bekræftede, at jeg kun må trække 480 kg totalvægt (dvs. trailer + læs), men derfor må traileren gerne have en totalvægt på f.x. 500 eller 1000 kg. Har traileren påløbsbremse, er tilladt totalvægt normalt ca. dobbelt så høj som uden.
Men det fremgår af din instruktionsbog og skulle også gerne stå på pladen ved anhængertrækket.

Husk, at et læs på 200 kg ikke er særligt meget, hvis vi taler om fliser eller havejord - og bøden for overlæs er ret dyr.

Mvh.

Jan R.
Annonce
@Foden: Jeg tror ikke, der findes gråzoner i trailerreglerne - kun indviklede regler :lol:

Det er fuldstændig korrekt, at det er den faktiske vægt, der afgør, om bilen må trække traileren - jeg har selv købt en 500 kg trailer til en bil, der måtte trække 375 u/bremser (1000 kg m/bremser), og da undersøgte jeg det grundigt, inden jeg købte traileren.

De få gange, jeg kørte ulovligt var det fordi jeg lånte en stor trailer (totalvægt 1000 kg., m/bremser, faktisk vægt <500)! Den måtte bilen jo gerne trække, men fordi bilens egenvægt kun var 875 kg måtte jeg ikke køre kombinationen med almindeligt B-kørekort - der må anhængerens tilladte totalvægt ikke overstige bilens egenvægt med mere end 50 kg.

Ikke engang, hvis traileren er tom, må man køre med den. Det mest absurde er, at hvis bilen i stedet kun havde været godkendt til 925 kg, så måtte jeg svjh godt køre med 1000 kg-traileren, bare den ikke var fuld!

Politiet havde engang en tabel ("beslutningstræ") på nettet, man kunne slå op i, og se, hvad man måtte køre med, både i forhold til bil og kørekort, men jeg synes ikke, jeg kan finde den mere...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
biggrin biggrin biggrin Tak for de mange svar.....

m.v.h. N.G. Larsen
En oplysning jeg gerne vil give videre, som mange sikkert ikke ved.

En årsagerne til at jeg startede dette indlæg var faktisk, at jeg blev rutinemæssigt stoppet af politiet med min trailer efter bilen. På traileren havde jeg en vaskemaskine.
Betjenten bad derfor om registreringsattest både på bil og trailer og dem havde jeg selvfølgelig ikke med. Han oplyste, at det skal man have. Jeg sagde til ham, at han kunne jo se på mærkepladen på traileren, hvad den måtte laste og at den måtte laste 500kg og vaskemaskinen ikke vejer over 100kg. Han svarede bare, at enhver kunne købe nye mærkater hos THansen for en tiér.
Jeg fik dog at vide, at fotokopier af attesterne var i orden og at de skulle mærkes kopi. For som jeg sagde til betjenten, at jeg ikke havde lyst til at have de originale liggende i bilen.
Jeg slap dog med en formaning om at få orden i tingene, næste gang ville der falde bøde.

M.v.h. N.G. Larsen
Faldt lige over denne tråd, da jeg søgte noget andet, men tilføjer lige til Thomas' svar, at jeg engang fik "ned vejet" et træk, for lovligt at kunne køre med hestetrailer uden trailer-kørekort. Tog 5 min. på motorkontoret. (Det var ud fra en filosofi om, at bevisbyrden var "lettest", hvis jeg manglede kortet (og bøden var standard 5-8 K), hvorimod "en mindre overvægt", i form af en lidt for tung hest sikkert ikke kostede så meget) - dette blev dog aldrig efterprøvet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

reg attest står der både med og uden bremser
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis