Udførelse af sokkelpuds

Jeg skal udføre pudsning af sokkel på en lille tilbygning. Der er tale om en Leca-sokkel, og jeg har tænkt mig at udføre den traditionelt med forvanding, udkast med tynd cementpasta og påtrækning af et lag C100/400 cementpuds rettet af efter ledere på sokkel.

Mine spørgsmål:

Bør jeg som amatør satse på f.eks. Optirocs tørpuds 0 - 2 mm, da den er forbedret med plastificerende og vedhæftningsforbedrende tilsætning?

Visse steder skal pudslaget være op mod 20 mm tykt. Det kan vel give problemer at få så tykt et lag til at hænge? Optiroc foreslår 8 mm pr. arbejdsgang. Vil det være en fordel at lave det første lag med 0 - 4 mm og det sidste lag med 0 - 2 mm?

Hvis jeg satser på at lave det i 2 - 3 omgange - hvor længe bør jeg vente mellem hvert lag? Bør jeg svumme mellem lagene? Er der andet, jeg bør være opmærksom på?

Har selv overvejet at armere med et eller to lag kyllingenet el.lign. på grund et tykkelsen. Det kan vel ikke skade? Begrundelsen skulle dels være, at det ville hjælpe med at få pudset til at hænge (og ikke skride), dels vil virke som armering (og måske forhindre revner).

Jeg kunne også bare ringe til en murer, men så lærer jeg jo aldrig at pudse…Og jeg vil se, om det er noget, jeg kan.

Med venlig hilsen

Lars K.

Lars K
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvsi der skal et tykt lag på kan det godt betale sig at sætte det ud af flere omgange. Udkast er uundgåeligt, her benyttes ofte en ren cementmørtel f.eks C100/400.
Herefter kastes/trækkes et lag mørtel på der skal tørre til dagen efter. Dette lag må du IKKE pudse. Det skal være ujævnt for at sikre vedhæftning af næste lag. Dagen efter pudser du det sidste lag på.
Vær sikker på at de benyttede mørtler opfylder de aktuelle miljøklasser. Jeg er usikker på om alm. pudsemørtel er velegnet til sokkelpuds.

Mht. hønsenettet tror jeg ikke det er til skade, men jeg tror heller ikke det er til gavn. Vedhæftningen er jo sikret ved udkasten og hvis det er lavet ordentligt revner sokkelpuds ikke.
Mht. mørtelvalg kan vedhæftede skema måske være en hjælp
Hej knaldperle

Bukker og takker for svaret.

Den dér færdige puds fra Optiroc hedder "Cementpuds C 100/400 0 - 2 mm", og må derfor være egnet til en sokkel, jf. cementindholdet.

Jeg laver det i to omgange, og sørger for at holde en rustik overflade på det første lag. Jeg tror, jeg skrammer overfalden på dette lag ganske let med en tandspartel. Det må være en god måde at sikre stor hæfteflade til det afsluttende lag.

Svumning var derimod ikke nødvendig, har jeg forstået.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Jeg ville ikke tage en 0-2 mørtel. Hellere en 0-4. Især når der skal så tykt et lag på. Du må under ingen omstændigheder glemme udkasten, og det SKAL kastes på. Hvis det smøres på sidder det ikke ligeså godt fast. Her ville jeg uden tvivl benytte en 0-4. Om du derefter kan lave det af en gange eller af to gange må du selv se på. Det kan være at noget af det kan laves af en gang. Det kan betale sig at "dække" muren med en stump masonitplade som du trækker med dig når du kaster ud. Ellers bliver det et værre svineri op af muren.
Ideen med tandspartlen er ikke dårlig og svumning burde ikke være nødvendigt. Bare underlaget er helt rent. Og det er det jo hvis du pudser videre dagen efter.

Held og lykke!!
Takker igen for gode råd.

De 0 - 4 mm må du have ret i. Så vidt jeg ved er tommelfingereglen så store korn som muligt og gerne op til 1/3-del af lagtykkelsen. Det harmonerer jo fint med et tykt lag puds.

Den med masonitten havde jeg ikke tænkt på. Havde faktisk overvejet bred malertape og plastik...men det er måske nok lidt overdrevet, men soklen er dog kun 11 m lang, og der er kun murværk over de 8 m.

Mvh

Lars K

Lars K
Tjaa... plastik er nok en god ide. Så har du begge hænder fri biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også