Kloakrør igennem fundament

Jeg skal til at bygge til vores hus.
I forbindelse med støbning af fundamentet, skal der et 100mm kloak rør igennem. Jeg kunne forstille mig at betonen ikke må røre røret, men hvordan skal det gøres?

------------------
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben.

Når afløb skal gå gennem randfundament, skal der udspares for rør, dvs. enten med et foringsrør hvis diameter er større en spildevandsrøret, eller som det nok er mest almindeligt, at man ligger en hård isolering omkring spildevandsledningen, således at den støttes af randfundamentet og samtidigt ikke generer ledningen med skarpe betonkanter og lign.
Løsningen med isoleringen ville jeg nok vælge, da det er den letteste. Hvis uhældet er ude og man skal have skiftet røret, er det også muligt at skifte røret.
Ps. hvis der er bundet stålarmering i randfundamentet, vil det være bedst at spildevandsledning/udsparing kan gå under den øverste armering.

------------------
Poul Erik

PE

Hej

Normalt lægger jeg enten isolering eller sand ned i betonen under støbningen så der er et hul der er større end det 110 mm rør der skal føres igennem, men hvis du skaffer et 160 mm rør ville det være rigtig godt (husk at den skal lægge rigtig)som udsparring.
Bundløb skal i frostfri dybde som normalt er 70 cm. fra overkant færdig terræn.

Husk det er aut. kloakmesterarbejde.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Vær særlig opmærksom på, hvis kloakledningen skal ligge under underkant af fundament, så skal fundamentet på begge sider af kloakledningen føres ned til 10 cm. under underkanten af ledningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis det rør der beskrives som 100 mm i virkeliheden er 110 mm. Så laver dem der fremstiller rørene (Vavin) en gennenføringsmuffe, der indvendig har en gummiring der slutter tæt til røret og uden på har påklistret grus. Den er dyr, men beregnet til det.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis