Formbøje MDF plade - kan man det ?

Er der en som er bekendt med/har kendskab til om det er muligt at forbøje en MDF plade, og i givet fald, hvor meget kan man formbøje en MDF plade ?

Jeg går med nogle tanker om bla. at lave nogle kabinetter til højtalere og nogle (større) taburetter til at sidde på i f.eks. S-facon, som lige så meget skal være en udsmykningsgenstand, evt. med 2 lag 10mm MDF plade for at det er lettere at formbøje dem fremfor en 19 mm. MDF plade.

Men jeg er bla. i tvivl om hvorvidt det vil være nødvendigt at skære riller der hvor pladen skal bue/runde, for at det er muligt ?

Thomas

Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man kan købe MDF plader der er beregnet til at bøje i alle tænkelige vinkler, det har været vist i et af gds programmerne på tv2 :wink:

Wikingboat 21
Citat fra Handy-Brian

Man kan købe MDF plader der er beregnet til at bøje i alle tænkelige vinkler


Det lyder smart! Men jeg har ikke kunne finde en forhandler af disse plader.

Kan der henvises til en forhandler/pris?

Findes der billeder af projekter lavet med de omtalte rillede MDF plader på nettet ?

Thomas

Thomas
Du kan få ethvert byggemarked til at skaffe disse plader. Men du skal sikkert spørge efter dem. Jeg tror ikke der er mange der har dem på lager.

MVH Njord
Citat fra njord

Du kan få ethvert byggemarked til at skaffe disse plader. Men du skal sikkert spørge efter dem. Jeg tror ikke der er mange der har dem på lager.


Det lyder som noget som godt kunne koste en mindre "bondgård".... er det i princippet ikke bare at save/fræse en række riller i MDF pladen, så har man en formbar plade - eller er der mere i dét?

Thomas

Thomas
Principielt sikkert.. men reelt ??

det er en masse spor der ligger med samme afstand og de går lige dybt allesammen.

Men dybden og bredden på spor samt afstanden mellem disse kender jeg ikke??

Spørg på prisen og se om den ikke sluttelig er rimelig fornuftig trods alt..
Du kunne jo så passende skrive hvad pris du blev oplyst om her på siden..... :wink:

En anden måde at lave noget af den slags er måske at lave en liste ramme og så beklæde den med masonitplade¨på begge sider..

Men om det er en mulighed overhovedet ved jeg ikke..

MVH Njord
Annonce
Jeg har selv leget med tanken om at bruge noget bøjelig MDF-plade til et projekt, men indtil videre er det udsat.
Jeg undersøgte også hvad de kostede at få skaffet hejm, men kan ikke huske det, andet end at de var værentlig dyrere, og så var det også jeg tænkte, dem laver jeg sgu selv.
Det tror jeg nu stadig jeg vil, når den tid kommer, men hvis du kaster dig ud i det inden da, vil jeg meget gerne høste lidt af dine erfaringer.

Mvh

Kasper
Jeg havde nogle 19 mm 0,4 x 2,4 meter lange plader stående i garagen som jeg skulle bruge til nogle velux lysninger.

De er i dag ubrugelige da de bare ved at stå op of væggen er bøjet lige så fint, hen over vinterperioden.

Så mon ikke det kan lade sig gøre med lidt vand og nogle skabeloner som man nu gør det med gips.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da de lavede Operaen, bøjede de pladerene ved at skære på kryds og tværs, og de kunne få stort set set de former de ville have.

Green

Hej. bøjelige mdf plader findes i 9 og 12 mm tykkelse og koster ca 500 kr stykket. men du kan lave dem selv vis du har go tid.
sporene ligger med ca 10 mm imellem og går henholdsvis 6 0g 9 mm ned i pladen.
har selv bygget en del højttaler kabinetter i sådanne plader, og i starten lavede jeg selv pladerne med rundsaven, fordi jeg var for nærig til at købe dem, men det gik jeg hurtigt væk fra da det faktisk tager ret lang tid at skære sådan en plade, og så sviner det helt vildt, mængden af støv er ubegriblig. og man skal være meget omhyggelig da et skævt spor vil få pladen til at vride skævt. og det ses meget nemt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis