Udnyttelse af vores garage!

Hej alle!

Vi (min kæreste og jeg) blev sidste år de lykkelige ejere af vores første hus, og vi har efterhånden fået det lige som vi vil have det, ihvertfald indenfor...Nu er der ved at være overskud, både mentalt og økonomisk til at tænke lidt mere på vores udendørs omgivelser. Således fik vi sået græs på grunden i går, 200m2, efter et langt hårdt slid. Skal lige sige, at den tidligere ejer havde valgt perlegrus på hele grunden i stedet for have, så bare tanken om alle de sten vi har revet sammen og kørt væk gør mig dårlig....Nå men til sagen. Vi har en muret garage for enden af vores carport. Garagen bruges i øjeblikket til opbevaring af skidt og skrammel men det skal den ikke blive ved med. Der er nyt eternit tag på garagen, ingen isolering eller noget, altså åbent helt op til tagpladerne. I den forbindelse har vi snakket om at pille taget af, og istedet få nogle gennemsigtige plader, enten i glas eller plastik på, for på den måde at bruge garagen som en slags drivhus, "udestue" hvor man kunne stå og plante om m.v, samt opbevare vores haveredskaber. I øjeblikket er der grus, ja hvad ellers, som belægning, men vores tanke var, at grave af og isolere gulvet og så enten støbe et gulv eller ligge fliser. Er der nogle der har erfaringer med dette? Vil man kunne bruge det til en form for drivhus om sommeren? Vil det have nogen effekt at man isolere i gulvet når der ikke bliver det i toppen?

Morten Nielsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
...................det lyder som et godt og spændende projekt..............

....................og en lidt utraditionel løsning ...............

held og lykke med projektet

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hejsa,

Hvor stor er garagen? Er der dobbelt mur eller enkelt - og er den isoleret. Lysindfald fra vinduer/døre?

Mht. drivhuset tror jeg generelt det er en dårlig idé - fugt og varme i en muret konstruktion er en dårlig kombination. Desuden tror jeg ikke I får lys og varme nok på de afgørende tidspunkter - men det ved de formentlig på planteskolen!???

Ønsker I mere lys, findes der "thermo" tagplader i plast.

Umiddelbart vil jeg tro, I får mere ud af at isolere det nuværende tag og evt. gulvet (men nok lidt overdrevet til en garage). Så har I et perfekt sted til div. opbevaring, redskaber m.v. - plads kan man aldrig få nok af, og er det rimeligt isoleret kan værktøj m.v. fint opbevares der uden at få fugtskader.
Men selvfølgelig uden at kende til jeres øvrige behov, plads etc.....

Held og lykke med projektet.

Mvh.

Jan R.
Og velkommen til dig Lee30!

Mvh. JørgenE
Oventlysvinduer!!

Drivhus.... vil give for meget fugt, tror jeg. Men potter kan man jo have alle vegne. Fugtig emmende jord er noget farligt noget.

Jeg vil anbefale at I isolerer hele garagen. Støber gulv og evt lægger en belægning af klinker ovenpå. Husk afløb, vand og strøm, det er fedt at have de ting i garagen, så kan den bruges til meget andet.
Taget ville jeg lade være, bortset fra at isolere det og montere et antal oventlysvinduer og beklædning helt op. I kan jo bare sætte mange vinduer i. 4 fx, så få I lys nok til plante eksperimenter i vinterhaven.
Jo mere i forbereder isoleringen, jo rimeligere vil udgifterne til vinteropvarmning være. Der kan måske endda blive tale om citrustræer.

Ved ombygninger skal man altid betænke kommende ejeres "fornøjelse" ved at skulle bekoste en reetablering til normal brug af bygningen.

Lav derfor noget der kan sælges og er almindeligt fornuftigt.

Delfinen
Hej Lee!
Uden at påstå at jeg på nogen måde har forstand på gør det selv tillader jeg mig at gi' mit besyv med.

Hvis jeres garage er nogenlunde åben (lysmæssigt) vil jeg mene at den kan anvendes ligesom vores udestue der tidligere var beton altan og nu blot er blevet lukket med vinduer/døre. Her kan man med held (og uden isolering i gulvet) opbevare alskens planter både vinter og sommer og så i bakker det meste af året. Umiddelbart kan jeg derfor kun se at i kan bruge garagen som den er hvis ellers lysindfaldet fra fronten er godt nok. Vores "loft/tag" er jo også bare beton. Men det bliver ikke lige så fugtigt isom i drivhus selvfølgelig.

Forhåbentlig solgte i gruset??? uf det ville jeg gerne have haft fingrene i!

Held og lykke med projektet!

Venligst Vase 8)

Alt hvad du behøver: Et hus fyldt med bøger og en have fyldt med blomster. (ndrew Lang)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis